لوگوی کیان خودرو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
بالانس چرخ

6 نکته ی کلیدی عدم بالانس چرخ ها

تامین هزینه لازم برای خرید خودرو یکی از چالش های اساسی امروزی است. از این رو کیان خودرو با فراهم آوردن امکان خرید اقساطی خودرو های خارجی و نیز خرید اقساطی خودرو های داخلی با اقساط 36 ماه شامل خرید اقساطی سایپا و خرید خودرو اقساطی ایران خودرو به مشتریان خود خدمت رسانی کرده است.

اما خرید ماشین قسطی با اقساط بلند مدت پایان راه نیست بلکه وسیله نقلیه دوست داشتنی شما به مراقبت و نگهداری نیاز دارد که در ازای این کار باید پول خرج کنید.

یکی از بخش های حساس خودرو، چرخ های آن می باشند. بخشی که به ماشین اجازه می دهد حرکت کرده و شما را به مقصد مورد نظرتان برساند. همچنین باید گفت که یکی از جنبه های مهم نگهداری لاستیک، اطمینان از بالانس بودن چرخ ها است. بالانس چرخ شامل اضافه کردن وزنه به رینگ ها برای اطمینان از توزیع یکنواخت وزن در چرخ ها می باشد، اما چرا این مسئله انقدر مهم است؟ پس با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را دریابید.

بالانس بودن چرخ ها به چه معنی است؟

بالانس بودن چرخ ها به چه معناست؟ سوالی که در پاسخ به آن می توان گفت یعنی چرخ های خودرو باید مستقیم بچرخند، در جهت درست قرار بگیرند و در تمام طول مسیر به طور یکنواخت و متعادل باشند تا ماشین شما همانطور که باید حرکت کند و سواری نرمی را ارائه دهد. به این امر، بالانس بودن چرخ ها می گویند. هر موردی غیر از این را می توان پاسخ سوال بالانس نبودن چرخ ها یعنی چه؟ دانست.

تکنسین های این حوزه، با چرخاندن تایر وضعیت آن ها را بررسی می کنند. سپس در صورت بالانس نبودن، از وزنه های سربی کوچک به سبک ترین ناحیه چرخ ها استفاده می کند.

گاهی اوقات این وزنه ها در یک نقطه قرار می گیرند در حالی که ممکن است در یک مورد دیگر، این وزنه ها به چندین نقطه مختلف از چرخ وصل شوند. بنابراین باید گفت که هر چرخی متفاوت است، حتی ممکن است چهار چرخ مختلف یک خودرو، وضعیت های گوناگونی داشته باشند.

چرخ هایی که بالانس نیستند، چه علائمی دارند؟

چرخ هایی که به درستی بالانس شده باشند، سواری نرمی را برای راننده و سرنشینان فراهم کرده و برای اطمینان از ایمنی در جاده مهم هستند. دلایل مختلفی وجود دارد که چرخ ها تعادل خود را از دست می دهند، اما آیا علائم نشان دهنده آن را می شناسید؟ در اینجا به علائم بالانس نبودن چرخ های خودرو می پردازیم:

پیشنهاد ما به شما:  بررسی و مقایسه برلیانس H330 و H320 بصورت کامل

ارتعاشات

یکی از رایج ترین علائم عدم تعادل چرخ ها، لرزش فرمان در هنگام رانندگی است. البته دلایل دیگری هم وجود دارد که ممکن است ماشین شما تکان بخورد، اما معمولاً اگر هنگام رسیدن به سرعت 50 تا 55 مایل در ساعت، فرمان شما می لرزد و با رسیدن به سرعت 60 تا 65 مایل در ساعت این لرزش بدتر شده و در سرعت های بالاتر ناپدید می شود، پس چرخ های نامتعادلی دارید.

لاستیک ها تنها بخشی از خودرو هستند که با جاده در تماس می باشند. بنابراین مهم است که وزن وسیله نقلیه به طور مساوی در تمام عرض هر لاستیک توزیع شود. اگر یک چرخ به درستی بالانس نباشد، یک طرف چرخ وزن بیشتری را تحمل می کند که منجر به چرخش ناهموار آن شده و سبب می شود لرزش در سراسر ماشین احساس شود.

سایش ناهموار یا بیش از حد آج های لاستیک

شاید یکی از ساده ترین راه ها برای شناسایی چرخ های نامتعادل، جستجوی نشانه هایی از ساییدگی ناهموار یا بیش از حد آج باشد.

سایش ناهموار آج به صورت فرسوده شدن قسمتی از آج تایرها نشان داده می شود. در لاستیک های متعادل، انتظار می رود که آج ها به طور یکنواخت در سراسر محیط و عرض لاستیک فرسوده شوند. اگر فقط یک بخش از آج لاستیک ها ساییده شود در حالی که بقیه آج ها هنوز در شرایط خوبی هستند، این نشان دهنده عدم تعادل چرخ ها است.

اگر در چند قدمی جلوی ماشین خود بایستید و به لاستیک های جلو نگاه کنید، انتظار دارید قطر کامل لاستیک را در تماس با جاده ببینید. اگر یک طرف کمی بالاتر از طرف دیگر به نظر برسد، چرخ به درستی متعادل نشده است. همانطور که لاستیک ها با سرعت می چرخند، حرکت ناهموار باعث می شود که لرزش احساس شده و آج لاستیک به سرعت فرسوده شود.

لاستیک هایی که به طور ناموزون فرسوده می شوند، یکپارچگی ساختاری لاستیک را به خطر می اندازند که می تواند منجر به انفجار شود. این به این دلیل است که لاستیک در یک قسمت نازک شده است.

مشکلات فرمان

همانطور که در بالا توضیح داده شد، چرخش ناهموار چرخ ها را می توان از طریق فرمان به عنوان یک لرزش احساس کرد. این می تواند مشکل ساز باشد زیرا در تغییر جهت خودروی شما تاثیر می گذارد.

اهمیت-بالانس-چرخ

یاتاقان چرخ خراب

چرخش ناهموار لاستیک های نامتعادل می تواند بر کمک فنرها و یاتاقان چرخ ها نیز تأثیر بگذارد. یاتاقان های چرخ در توپی چرخ قرار می گیرند و با حداقل اصطکاک به چرخش چرخ های خودرو کمک می کنند.

اگر چرخی به درستی بالانس نشده باشد، فشار بیش از حد به بلبرینگ چرخ اضافه شده و باعث ایجاد صدای بلندی از تایر در هنگام رانندگی با سرعت بالا می شود. همچنین در ادامه می تواند کنترل پذیری کمتر فرمان را به دنبال داشته باشد. از این رو می توان به اهمیت بالانس بودن چرخ خودرو پی برد.

عدم کارکرد صحیح کمک فنرها

کمک فنرها بخشی از سیستم تعلیق خودروی شما می باشند که برای ارائه یک سواری راحت و روان ضروری هستند. اگر چرخ ها نامتعادل باشند، کمک فنرها نمی توانند آنطور که باید به صورت موثر کار کنند و منجر به سواری ناهموار می شود.

پیشنهاد ما به شما:  آموزش تعویض لنت عقب پراید؛ 7 مرحله تعویض لنت عقب پراید

مصرف سوخت ضعیف

همانطور که فشار نادرست لاستیک ها می تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود، فشار باد لاستیک چرخ های نامتعادل نیز تغییر در مصرف سوخت را به دنبال دارند. چرخ هایی که به طور ناهموار می چرخند، به نیرو و انرژی بیشتری نیاز دارند. این قدرت بیشتر به نوبه خود منجر به افزایش مصرف سوخت می شود.

چرا بالانس چرخ مهم است؟

بالانس چرخ برای رانندگی ایمن و صرفه جویی در هزینه بسیار مهم است. همچنین از دیگر فواید بالانس چرخ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احتمال تصادفات ناشی از لغزش را کاهش می دهد.
  • رانندگی نرم و راحتی را برای سرنشینان به ارمغان می آورد.
  • سبب کاهش سایش آج می شود که عمر لاستیک را افزایش داده و در هزینه های تعمیر و نگهداری صرفه جویی می کند.
  • از آسیب دیدن یاتاقان چرخ و سیستم تعلیق پرهزینه جلوگیری می نماید.
  • مصرف سوخت را بهبود داده و سبب ارتقای راندمان خودرو می شود.

عوامل بر هم خوردن تعادل چرخ

چرخ ها ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی تعادل خود را از دست بدهند. در ادامه به بیان 4 علت بهم خوردن بالانس چرخ می پردازیم.

شرایط آب و هوایی

لاستیک ها می توانند به طرق مختلفی و با تغییر شرایط آب و هوا نامتعادل شوند. هوای سرد به دلیل انقباض ذرات هوا در داخل تایر باعث تخلیه منظم باد لاستیک می شود. با این حال، می توان با بررسی های دوره ای منظم و چک کردن باد لاستیک ها، از تخلیه هوای درون آن ها و نامتعادل شدن چرخ ها جلوگیری کرد.

شکستن قطعات مرتبط با چرخ

یکی دیگر از دلایل رایج عدم تعادل لاستیک، شکسته شدن قطعات است. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که شما با سرعت بالا رانندگی می کنید و به سرعت گیر، حاشیه پیاده رو، چاله عمیق یا هر نوع شی دیگری در جاده برخورد می کنید.

برخورد با دست انداز یا سوراخ نیز می تواند باعث شکستن یک یا چند قطعه از تایر شود. در این صورت ممکن است تایرهای شما تعادل خود را از دست بدهند. همچنین لازم به ذکر است که سطح جاده و پیچ و خم های موجود در آن هم بی تاثیر بر این مسئله نمی باشند.

تولید نادرست

طبق اصول کلی، لاستیک ها باید با وزن یکسان و ابعاد یک اندازه و متناسب ساخته شوند. اما گاهی این اتفاق نمی افتد. بنابراین می توان ساخت و تولید نامناسب لاستیک ها را دلیل دیگری برای برهم خوردن تعادل دانست.

فرسودگی قطعات

ساییدگی و پارگی، ضربه ها و مواردی از این قبیل، همگی می توانند تعادل خودرو را به هم زده و در آینده مشکلاتی را برای راننده به وجود آورند.

علائم-بالانس-نبودن-چرخ

پیامد های بالانس نبودن چرخ ها

لاستیک های متعادل به همان اندازه که برای ایمن نگه داشتن سرنشینان و ایجاد یک سواری نرم ضروری هستند، عدم تعادل آن ها می تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد. بنابراین لازم است در صورت بروز این مشکل در اسرع وقت نسبت به تعمیر آن اقدام کنیم. برخی از پیامد های بالانس نبودن چرخ ها در ادامه ذکر شده اند:

سایش ناهموار آج

هنگامی که لاستیک های وسیله نقلیه شما نامتعادل هستند، هر لاستیک در هنگام رانندگی وزن و نیروی متفاوتی دریافت می کند. این ناپایداری به طور طبیعی منجر به سایش ناموزون در هر چهار چرخ می شود. ادامه دادن رانندگی طولانی مدت با این روند، بسیار خطرناک است چرا که ممکن است این لاستیک ها هر لحظه شما را با صحنه ای غیر قابل انتظار روبرو کنند.

پیشنهاد ما به شما:  آیا گرفتن کلاچ پیش از استارت زدن خودرو لازم است؟

لرزش بیش از حد خودرو

همانطور که پیشتر هم دانستیم، بروز لرزش در فرمان خودرو یکی از اصلی ترین نشانه های بالانس نبودن چرخ ها می باشد. از آنجایی که برای رانندگی ایمن و جلوگیری از تصادف به کنترل بهینه نیاز دارید، رانندگی با لرزش شدید می تواند شما را در معرض خطر فوری قرار دهد. به علاوه، سواری با خودرو در چنین شرایطی بسیار ناراحت کننده است.

فشار بر سایر اجزای خودرو

عمدتا لاستیک های نامتعادل می توانند با وارد کردن فشار اضافی بر چندین قطعه دیگر خودرو از جمله کمک فنرها، بلبرینگ ها و مجموعه چرخ ها، بر ایمنی راننده تأثیر بگذارند.

با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این شرایط، قطعات با سرعت بیشتری فرسوده می شوند که نیاز به تعویض زودهنگام دارند. بنابراین این قضیه ضرورت بالانس چرخ خودرو را افزایش می دهد.

سخن پایانی

همانطور که هر کسی می داند، چرخ ها از اهمیت بسیار بالایی در وسایل نقلیه برخوردار هستند. بروز هرگونه مشکل در این بخش می تواند رانندگی را سخت کرده و در موارد شدیدتر آن را غیرممکن کند.

از این رو ما در این مقاله سعی کردیم پاسخ جامعی به سوال بالانس چرخ چیست، بدهیم و شما را با نحوه بالانس چرخ، علائم و خطرات آن و نیز سایر مطالب مرتبط آشنا نماییم.

در آخر شما بگویید که آخرین بار چه زمانی وضعیت بالانس چرخ عقب و جلو خودروی خود را چک کرده اید؟

سوالات متداول

بالانس کردن چرخ ها به چه روش هایی صورت می گیرد؟

این کار به دو روش استاتیکی و دینامیکی توسط مکانیک های حرفه ای انجام می شود که هر یک ویژگی ها و نحوه کار منحصر به فرد خود را دارند.

بالانس بودن چرخ ها را چند وقت یکبار باید بررسی کرد؟

طبق یک قانون کلی باید گفت که چک کردن وضعیت چرخ ها هر 6 ماه یکبار و یا پس از طی کردن مسافت 8000 الی 9000 کیلومتر مناسب است اما این زمان قطعی نیست و تحت تاثیر عوامل مختلفی می تواند متغیر باشد.

در چه شرایطی چرخ ها نیاز به بالانس کردن دارند؟

در زمان های مختلف و شرایط گوناگونی لازم است تا وضعیت تعادل چرخ ها را بررسی کنید. در صورت بروز هر یک از علائم بالانس نبودن چرخ ها، پس از بازه زمانی مشخص شده برای انجام این کار، موقعی که لاستیک های جدید خریده اید، تایر خود را تازه پنچرگیری کرده اید و یا زمانی که چرخ ها را با هم جابجا کرده اید، نیاز است تا برای بررسی وضعیت آن ها اقدام نمایید.

چرخ خودرو از چه اجزایی ساخته شده است؟

این قسمت حیاتی خودرو از بخش های دیسک ترمز، بلبرینگ چرخ، سگدست، رینگ و لاستیک و دیگر قطعات ریز و درشت ساخته شده است که ما به مهم ترین آن ها اشاره کردیم.

لاستیک ها به چند دسته طبقه بندی می شوند؟

لاستیک ها به طور کلی شامل بادی و غیربادی می باشند اما براساس معیارهای دیگری هم قابل دسته بندی هستند. لاستیک های تیوب دار، تیوبلس و جهت دار دیگر طبقه بندی این جز مهم خودرو می باشند. همچنین پلی اورتان و توپر Solid از دیگر دسته های لاستیک براساس جنس و کاربرد هستند.

منبع:

lesschwab.com

3.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عرضه فروش اقساطی

فروش اقساطی شاهین پلاس

فروش اقساطی سهند

کیان خودرو برگه وقشته ماشینتو عوض کنی با ارائه ی انواع تسهیلات کوتاه مدت و

فروش اقساطی از هر برند