لوگوی کیان خودرو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
کروز کنترل چیست

کروز کنترل چیست؟ + 5 نکته درباره کروز کنترل

خریداران همواره سعی دارند ماشینی با بهترین قابلیت ها و جدیدترین امکانات را خریداری کنند. یکی از این آپشن های بسیار پرطرفدار امروزی، کروز کنترل می باشد. اما شاید بپرسید که کروز کنترل چیست و چگونه کار میکند؟ چه مزایا و معایبی دارد؟ کار کروز کنترل چیست و یا سوالات دیگری که با خواندن این مقاله پاسخ تمامی آن ها را دریافت خواهید کرد. پس توصیه می کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

کروز کنترل چیست؟

به طور ساده و خلاصه باید گفت که کروز کنترل به شما امکان می دهد بدون استفاده از پدال گاز، سرعت تنظیم شده را حفظ کنید. هنگامی که سرعت را انتخاب کردید، می توانید پای خود را از روی پدال گاز بردارید تا وسیله نقلیه با آن سرعت به حرکت خود ادامه دهد.

کروز کنترل یکی از ویژگی هایی است که وقتی با سرعت ثابت رانندگی می کنید به کارتان می آید. این یک سیستم الکتریکی است که به شما امکان می دهد ماشین خود را روی سرعت خاصی تنظیم کنید و پای خود را از روی پدال گاز بردارید.

این روزها خرید خودرو با قیمت مناسب به یکی از چالش های خریداران تبدیل شده است. از طرفی اگر چنین امکانی هم فراهم شود، باز هم عده زیادی توان خرید آن را ندارند. از این رو طرح فروش خودرو اقساطی توسط برخی شرکت ها به وجود آمده است تا به متقاضیان خدمت رسانی کند.

نحوه استفاده از کروز کنترل

به طور معمول، دکمه های کروز کنترل را می توان در سمت راست فرمان یافت. بسته به ماشین، مکان کنترل ها می تواند متفاوت باشد اما عملکرد کروز کنترل معمولاً مشابه است. در اینجا به توضیح دکمه های اصلی کروز کنترل پرداخته ایم که می توانید از آن ها استفاده کنید.

  • ON/OFF: برای تنظیم کروز کنترل، دکمه ON/OFF را فشار دهید. در صورت روشن شدن، چراغ کروز را روی صفحه کیلومتر خواهید دید که به معنای فعال شدن سیستم است. برای خاموش کردن نیز، این دکمه را دوباره فشار دهید.
  • Res +: اگر می خواهید سرعت کروز را افزایش دهید، این دکمه را بزنید. هر بار که دکمه را فشار می دهید، خودرو 1 کیلومتر در ساعت شتاب می گیرد. همچنین می توانید از این دکمه برای از سرگیری سرعت تنظیم شده قبلی خود نیز استفاده نمایید.
  • Set -: این دکمه سرعت تنظیم شده را کاهش می دهد. هر بار که دکمه را فشار دهید، سرعت کروز 1 مایل در ساعت کاهش می یابد. پس از رسیدن به سرعت مورد نظر، دکمه “Set” را فشار دهید تا نماد “Cruise Set” روی صفحه کیلومتر ظاهر شود. سپس می توانید پای خود را از روی پدال گاز بردارید. در این صورت خواهید دید که ماشین، سرعت را برای شما حفظ می کند.
  • Cancel: هنگامی که زمان لغو حالت کروز کنترل فرا می رسد، مانند زمانی که از بزرگراه خارج می شوید یا زمانی که ترافیک سنگینی در پیش است، این دکمه را فشار دهید تا سیستم کروز کنترل غیر فعال شود. همچنین می توانید به سادگی پدال ترمز را فشار دهید تا سیستم لغو شود.
پیشنهاد ما به شما:  کولر ماشین چگونه کار می کند؟ بررسی وظیفه اجزای سازنده کولر ماشین

 

دکمه های کروز کنترل خودرو

نکات ایمنی برای استفاده از کروز کنترل

هر چقدر هم که کروز کنترل هوشمند باشد، شرایطی وجود دارد که شما نباید به طور کامل از این ویژگی استفاده کنید. در اینجا چند قانون طلایی برای استفاده از کروز کنترل بیان شده است:

  • در جاده های مرطوب، استفاده از کروز کنترل می تواند خطرناک باشد. در باران این سیستم عملکرد ضعیف تری از خود نشان داده و ممکن است تعادل و زمان واکنش را در شرایط بارانی به هم بزند.
  • در ساعات شلوغی، ایده خوبی است که سیستم کروز را خاموش بگذارید چرا که در صورت استفاده از کروز کنترل معمولی، باید به طور مداوم آن را خاموش کنید. در مکان های شلوغ زمانی که ترافیک کاهش می یابد و یا اگر در حین فعال بودن حواس شما پرت شود، ممکن است دچار حادثه شوید.
  • در جاده های پر پیچ و خم و چالش برانگیز، نباید از کروز کنترل استفاده کنید. توجه داشته باشید که کروز کنترل در درجه اول به گونه ای طراحی شده است که شما را قادر می سازد در بزرگراه با سرعت تعیین شده حرکت کنید. بنابراین اصلا مناسب جاده های ناهموار نیست.

مزایای کروز کنترل

کروز کنترل می تواند خستگی و استرس پا را در یک رانندگی طولانی کاهش دهد. همچنین به عنوان یک مزیت بزرگ تر باید گفت که استفاده از کروز کنترل، بازده سوخت را بیشتر می کند.

اگر به جای شتاب گرفتن در هر بخش از جاده با سرعت ثابت حرکت کنید، وسیله نقلیه شما سوخت بسیار کمتری مصرف می کند. وقتی شتاب را زیاد می کنید، باعث می شود موتور انرژی بیشتری مصرف کند و ممکن است 60 درصد سوخت بیشتری نسبت به کسی که از کروز کنترل استفاده می کند، مصرف نمایید. در نهایت، صرفه جویی در مصرف سوخت کار سختی نیست اگر به وسیله نقلیه خود اجازه دهید به طور خودکار سرعت کروز ثابت را حفظ کند.

همینطور در پاسخ به سوال فایده کروز کنترل چیست، می توان به دیگر مزیت برتری که به کروز کنترل های امروزی اضافه شده است، اشاره کرد. این قابلیت با عنوان کروز کنترل هوشمند شناخته می شود. مانند کروز کنترل معمولی، کروز کنترل هوشمند ​​به شما امکان می دهد سرعت سفر دلخواه را تنظیم کنید اما تفاوت این است که کروز کنترل هوشمند ​​با استفاده از سنسورهای نصب شده، فاصله ایمن بین خودروی جلویی و خودروی شما را با سرعت ثابتی حفظ می کند.

به عنوان مثال، اگر اتومبیل جلوتر از وسیله نقلیه شما سرعتش را کاهش دهد، کروز کنترل هوشمند ​​از ترمز استفاده می کند تا به طور خودکار سرعت وسیله نقلیه را کاهش دهد و فاصله انتخاب شده را حفظ کند.

بسیاری می گویند کروز کنترل هوشمند ​​گامی بزرگ برای خودروهای خودران در آینده است. اما باید اشاره کرد که رانندگی با این سیستم کاملاً مستقل نیست، زیرا باید دست خود را روی فرمان نگه داشته و کاملاً از جاده آگاه باشید.

معایب کروز کنترل

شاید با توجه به مطالب فوق گمان کنید که کروز کنترل نقطه منفی نداشته و برای سوال معایب کروز کنترل چیست، پاسخی نداشته باشید. اما باید بگوییم متاسفانه این سیستم هم خالی از اشکال نیست و در ادامه به 4 جنبه منفی آن خواهیم پرداخت:

  • در این سیستم به سرعت نمی توان سرعت را کاهش داد بنابراین ممکن است در مکان های شلوغ کمی خطرناک باشد.
  • استفاده از کروز کنترل در شرایط بد آب و هوایی دشوار می باشد.
  • این سیستم تنها در سرعت های بالا فعال می شود بنابراین استفاده از آن در خیابان های شهری و سرعت های زیر 40 کیلومتر بر ساعت امکان پذیر نمی باشد.
  • یکی دیگر از معایب و خطرات کروز کنترل، استفاده از این سیستم توسط رانندگان خسته و خواب آلود می باشد که می تواند حوادث ناگواری را رقم بزند.
پیشنهاد ما به شما:  دلایل جوش آوردن خودرو + اقدامات لازم و راه های جلوگیری

ریموت کروز کنترل خودرو بر روی فرمان

5 نکته درباره کروز کنترل

اگر ماشین شما مجهز به سیستم کروز کنترل است و می خواهید از این قابلیت کاربردی و جذاب استفاده کنید، بهتر است در ابتدا با 5 نکته اساسی در این زمینه آشنا شوید. این موارد عبارتند از:

ابتدا شرایط رانندگی را ارزیابی کنید

کروز کنترل برای استفاده در شرایط آب و هوایی خطرناک طراحی نشده است. هنگام تصمیم گیری برای استفاده از کروز کنترل وسیله نقلیه خود و قبل از اعمال این قابلیت، مسیر و موانع پیش رو را به درستی بررسی نمایید، به خصوص اگر اولین بار است که از این سیستم استفاده می کنید.

سرعت خود را انتخاب نمایید

اگر بین دو شهر رانندگی می کنید، سرعت مجاز جاده را در نظر بگیرید و با آن پیش روید. این محدوده سرعت برای کروز کنترل ایده آل است. سعی نکنید کروز کنترل وسیله نقلیه خود را با سرعتی بالاتر از حد مجاز تنظیم کنید. این هم خطرناک و هم غیر عاقلانه است.

پس از رسیدن به سرعت مورد نظر خود، کروز کنترل را فعال کنید

 هنگامی که به سرعت مورد نظر خود رسیدید، سیستم کروز کنترل را روشن کنید. در اکثر خودروها، دکمه هایی که سیستم کروز کنترل را مدیریت می کنند، روی فرمان خودرو قرار دارند. برای جلوگیری از تصادف، بهتر است پیش از حرکت دفترچه راهنمای ماشین خود را بررسی کرده و این دکمه را پیدا کنید.

نگاه خود را از جاده بر ندارید

هنگام رانندگی با وسیله نقلیه ای که توسط سیستم کروز کنترل شتاب می گیرد، مهم است که جاده را با دقت تماشا کنید. در مواقعی که این سیستم روشن است، زمان واکنش شما نسبت به شرایط عادی کندتر خواهد بود زیرا باید قبل از کاهش سرعت یا توقف، سیستم کروز کنترل را غیرفعال کنید.

برای کاهش سرعت، پدال ترمز را فشار دهید

برای کاهش سرعت، روی دکمه مناسب روی سیستم کروز کنترل ضربه زده و یا سریعا پدال ترمز را فشار دهید. به عنوان یک اقدام احتیاطی ایمنی، تقریباً هر مدل خودرو به محض اعمال ترمز، کروز کنترل را غیرفعال می کند.

عقربه کیلومتر شمار خودرو

کروز کنترل هوشمند چیست؟

علاوه بر کروز کنترل معمولی، مدل هوشمند این سیستم نیز به وجود آمده تا امکانات و ایمنی بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهد. کروز کنترل هوشمند یا Intelligent Cruise Control که به صورت مخفف ICC شهرت دارد، فاصله را از خودروی جلویی اندازه گیری کرده و شتاب و سرعت ماشین را کنترل می کند. بنابراین می تواند با کاهش و یا افزایش سرعت، فاصله مناسب تا دیگر خودرو ها را تنظیم نماید.

این فاصله با توجه به سرعت خودروی جلویی، سرعت از پیش تعیین شده ماشین و تنظیمات سرعت ICC مشخص شده توسط راننده، مدیریت می شود. ICC بار کاری راننده را در طول سفرهای طولانی مانند رانندگی در بزرگراه یا در شرایط ازدحام ترافیک کاهش داده و سفر را برای راننده بسیار آسان می کند.

پیشنهاد ما به شما:  4 راه تشخیص خرابی بلبرینگ چرخ

سخن پایانی

کروز کنترل یکی از محبوب ترین قابلیت های خودروهای امروزی به شمار می رود. البته اگر چه یک زمانی این آپشن تنها در خودروهای لوکس و گران قیمت یافت می شد، اما این روزها شاهد حضور آن در بسیاری از محصولات شرکت های خودروسازی مختلف هستیم.

بنابراین با توجه به افزایش استفاده از این قابلیت، ما در این مقاله سعی کردیم به شما بگوییم که منظور از کروز کنترل چیست، چه مزایا و معایبی دارد، کاربرد کروز کنترل چیست و دیگر مطالب مفیدی که مطالعه کردید.

کیان خودرو با فراهم آوردن امکان خرید اقساطی خودرو های داخلی شامل خرید اقساطی سایپا با اقساط بلند مدت، خرید خودرو اقساطی ایران خودرو با اقساط خوب و … و نیز خرید اقساطی خودرو های خارجی سعی دارد بهترین شرایط را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

بنابراین امیدواریم از این پس بتوانید استفاده بهتری از این آپشن ویژه خودرو خود داشته باشید و با خیالی آسوده به رانندگی لذت بخش تر با سواری خود ادامه دهید. اما اگر ماشین شما از چنین قابلیتی پشتیبانی نمی کند، آیا با توجه به آنچه که گفته شد، شما هم تمایل دارید خودرویی مجهز به کروز کنترل بخرید؟

سوالات متداول

چه زمانی می توان از کروز کنترل استفاده کرد؟

فعال کردن سیستم کروز کنترل در مسیرهای خلوت مانند بزرگراه ها یا جاده های صاف بهترین حالت است. جایی که بتوانید کیلومترها با همان سرعت تعیین شده حرکت کنید. فقط توجه داشته باشید که روشن و خاموش کردن مداوم این سیستم نه تنها کار درستی نیست، بلکه می تواند برای راننده خسته کننده نیز باشد.

آیا استفاده از کروز کنترل در مصرف سوخت صرفه جویی می کند؟

بله. عملکرد اصلی کروز کنترل راحت تر کردن رانندگی است اما با ثابت نگه داشتن شتاب خودرو در مصرف سوخت نیز صرفه جویی می کند. شتاب گیری و ترمز کردن مداوم مصرف سوخت را به طور قابل توجهی افزایش می دهد در حالی که کروز کنترل با مدیریت این امر، مصرف سوخت را کاهش می دهد.

کروز کنترل از چه اجزایی تشکیل شده است؟

این سیستم شامل سه بخش اصلی می باشد. یک واحد کنترل الکترونیکی(ECU) است که با پردازش داده های ورودی، سیگنال خروجی مناسب ارسال می کند. این بخش در واقع نقش قلب سیستم را دارد. جز دوم واحد فرمان(Command Module) است. این قسمت فرمان های لازم برای افزایش، کاهش و یا تثبیت سرعت را ارسال می کند. همچنین بخش آخر عملگر(Actuator) می باشد. این قسمت وظیفه مدیریت باز و بسته کردن دریچه گاز را به عهده دارد.

چه خودروهای ایرانی مجهز به سیستم کروز کنترل هستند؟

برخی از محصولات داخلی از جمله دنا، دنا پلاس، رانا، رانا پلاس، تارا، پژو 207 و … از سیستم کروز کنترل بهره مند می باشند.

آیا امکان نصب سیستم کروز کنترل بر روی خودروهایی که مجهز به این آپشن نیستند، وجود دارد؟

اگر خودروی شما مجهز به این سیستم کاربردی نمی باشد، جای ناراحتی نیست چرا که می توان با تهیه تجهیزات و قطعات لازم، این سیستم را بر روی خودروهایی چونسمند، پژو 206 و … نصب کرد. البته باید توجه داشته باشید که نصب این قابلیت تنها بر روی ماشین هایی امکان پذیر است که دارای سیستم برقی مالتی پلکس باشند. بنابراین می توان گفت که کروز کنترل روی همه مدل خودرویی نصب نمی شود.

منابع:

  • kia.com
4.2/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عرضه فروش اقساطی

فروش اقساطی شاهین پلاس

فروش اقساطی سهند

کیان خودرو برگه وقشته ماشینتو عوض کنی با ارائه ی انواع تسهیلات کوتاه مدت و

فروش اقساطی از هر برند