لوگوی کیان خودرو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
کاهش مصرف سوخت خودرو

13 مورد از روش های کاهش مصرف سوخت خودرو

همانطور که میدانیم مسئله مهم یک ملاک خودرو، راجع به نگهداری از خودرو است. آیا می دانستید اگر تعمیر و نگهداری مناسب مطابق با برنامه زمانی منظم انجام نشود، یک وسیله نقلیه می تواند تا 30 درصد سوخت بیشتری مصرف کند؟

بنابراین با توجه به این نکته می توان به اهمیت اقدامات لازم برای مراقبت از ماشین و کاهش مصرف سوخت خودرو پی برد. برای فراگیری این کارها پیشنهاد می کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید... نمایش

تکنیک های رانندگی کم مصرف

رانندگی کم مصرف می تواند سالانه صدها هزار تومان در هزینه سوخت شما صرفه جویی کرده، ایمنی جاده را بهبود بخشد و از فرسودگی وسیله نقلیه جلوگیری کند. همچنین با این تکنیک ها گاز دی اکسید کربن کمتری در طبیعت منتشر می شود بنابراین می توانید از محیط زیست خود بیشتر محافظت کنید. خرید خودرو تنها بخشی از فرایند مالکیت این وسیله نقلیه می باشد. بخش دوم مربوط به نگهداری و مراقبت از خودرو می باشد.

طرح خرید خودرو اقساطی توسط برخی شرکت ها به وجود آمده است تا مشکل متقاضیان را حل کند. به عنوان مثال کیان خودرو یکی از محبوب ترین و به نام ترین شرکت های این عرصه می باشد.

این شرکت با ارائه تسهیلات بانکی و فراهم آوردن امکان خرید اقساطی خودرو های داخلی شامل خرید اقساطی سایپا، خرید خودرو اقساطی ایران خودرو، کرمان موتور و بهمن موتور و نیز خرید اقساطی خودرو های خارجی بهترین شرایط را در اختیار مشتریان خود قرار داده است.

در ادامه به بیان 13 مورد از روش های کاهش مصرف سوخت خودرو پرداخته ایم.

سرعت خود را به آرامی افزایش دهید

هر چه بیشتر شتاب بگیرید، سوخت بیشتری مصرف می کنید. در شهر، می توانید با فشردن آرام پدال گاز، سوخت کمتری مصرف نمایید. برای اینکه تا حد ممکن در مصرف سوخت صرفه جویی کنید، 5 ثانیه زمان بگذارید تا وسیله نقلیه از توقف تا سرعت 20 کیلومتر بر ساعت شتاب گیرد. یک فنجان قهوه را روی داشبورد تصور کنید. مراقب باشید آن را نریزید!

سرعت ثابت را حفظ کنید

کاهش مصرف سوخت با سرعت بالا امکان پذیر نخواهد بود. وقتی سرعت خودروی شما پایین می آید و دوباره شتاب می گیرید، سوخت بیشتری مصرف کرده و به طبع پول بیشتری از آنچه که نیاز دارید، خرج می کنید. مطالعات نشان داده اند که تغییرات سرعت بالا و پایین در هر ۱۸ ثانیه، می‌توانند مصرف سوخت شما را تا ۲۰ درصد افزایش دهند.

پیشنهاد ما به شما:  آموزش گام به گام تعویض آب رادیاتور پراید

استفاده از کروز کنترل را برای رانندگی در بزرگراه و مکان های مجاز در نظر بگیرید. این امر در کم کردن مصرف سوخت خودرو بسیار موثر است. در جایی که الگوهای ترافیک اجازه می دهند، بگذارید هنگام حرکت در سربالایی، سرعت شما کاهش یابد، سپس با قرار گرفتن در سراشیبی، شتاب خود را دوباره به دست آورید.

ترافیک را پیش بینی کنید

وقتی در حال رانندگی هستید به جلو نگاه کنید تا ببینید چه چیزی در راه است. همچنین فاصله مناسب بین وسیله نقلیه خود و خودروی جلویی را حفظ کنید. با نگاه دقیق به آنچه که عابران پیاده و سایر خودروها انجام می دهند و تصور اینکه آن ها در مرحله بعدی چه کاری خواهند کرد، می توانید سرعت خود را تا حد ممکن ثابت نگه دارید و سوخت کمتری مصرف کنید. همچنین رانندگی از این طریق ایمن تر است.

رانندگی با خودرو

از سرعت بالا اجتناب نمایید

به سرعت مجاز ادامه دهید و در مصرف سوخت صرفه جویی کنید! اکثر خودروها، وانت ها، شاسی بلندها و … زمانی که با سرعت 90 کیلومتر در ساعت حرکت می کنند، مصرف سوخت متعادلی دارند. بالاتر از این منطقه سرعت، وسایل نقلیه هر چه سریعتر حرکت کنند، سوخت بیشتری مصرف خواهند کرد.

به عنوان مثال، با سرعت 120 کیلومتر در ساعت، یک وسیله نقلیه حدود 20 درصد بیشتر از 100 کیلومتر در ساعت سوخت مصرف می کند. بنابراین در یک سفر 25 کیلومتری، این افزایش سرعت و مصرف سوخت، فقط دو دقیقه از زمان سفر شما را کاهش می دهد.

استفاده از ترمز را به حداقل برسانید

هر بار که از ترمز استفاده می کنید، حرکت رو به جلو خود را هدر می دهید. با نگاه کردن به ترافیک و موانع پیش رو، اغلب می توانید از قبل سرعت خودرو را کاهش دهید.

با برداشتن پای خود از روی پدال گاز و کاهش سرعت به جای استفاده از ترمز، در مصرف سوخت صرفه جویی کرده و هزینه کمتری پرداخت نمایید. همچنین باید بدانید که با رعایت این نکته خودروی شما دیرتر دچار فرسودگی می شود.

باد تایرها را چک کنید

سعی کنید بسته به شرایط آب و هوایی منطقه خود و شیوه رانندگی، باد تایرها را به طور مرتب چک کنید. لاستیک های کم باد می توانند مصرف سوخت خودرو را تا 4 درصد افزایش دهند. همچنین رانندگی مداوم با چنین تایرهایی ممکن است طول عمر لاستیک های شما را تا حدود 10 هزار کیلومتر کاهش دهد.

کابل های باتری را بررسی کنید

اگر احساس کردید که به طور ناگهانی مصرف سوخت خودروی شما زیاد شده است، بهتر است کابل های باتری را بررسی کنید. کابل های باتری آسیب دیده باعث می شوند که دینام ماشین بیشتر کار کند که این امر خود می تواند منجر به مصرف زیاد سوخت شود.

از چکاپ و تعویض قطعات حیاتی ماشین غافل نشوید

به طور منظم موتور خودرو را چک کنید چرا که ممکن است شمع، سنسور اکسیژن، فیلترها، روغن های اساسی و … نیاز به تعویض داشته باشند. همچنین لازم است فیلتر هوا را براساس زمان گفته شده در دفترچه راهنمای خودرو تعویض کنید.

توجه داشته باشید که اگر در مناطق آلوده و پر گرد و غبار زندگی می کنید، برای داشتن ماشینی سالم و کم مصرف، باید این فیلتر را زودتر تعویض نمایید.

پیشنهاد ما به شما:  معایب برلیانس h330 چیست؟ (6 نقطه ضعف h330)

چکاب خودرو

هنگام رانندگی پای خود را از روی پدال ترمز بردارید

همانطور که می دانید فشار اعمال شده به پدال ترمز از طریق روغن مربوط به این قسمت به چرخ ها منتقل شده و منجر به توقف خودرو می شود. اشتباهی که بسیاری از افراد به ویژه راننده های تازه کار مرتکب می شوند، این است که پای خود را روی پدال ترمز قرار می دهند.

باید بدانید که کوچک ترین فشاری سبب کشش مکانیکی بر روی قطعات شده و آن ها را زودتر از موعد فرسوده می کند. همچنین این کشش از دیگر دلایل افزایش مصرف سوخت می باشد.

تا حد ممکن جاده های هموار را برای رانندگی انتخاب کنید

کاهش مصرف سوخت در جاده یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه شود. رانندگی در جاده های ناهموار، خاکی، پر از دست انداز و … می تواند تا 30 درصد افزایش سوخت بیشتری برای شما به دنبال داشته باشد. هر بار که در این جاده ها ماشین به بالا و پایین پرش می کند، نیروی حرکت روبه جلو از خودرو گرفته می شود.

همچنین باید ذکر کرد که رانندگی در این جاده ها نه تنها لذت بخش نیست، بلکه به وسیله نقلیه شما نیز آسیب وارد می کند.

از سلامت سیستم تعلیق خودروی خود اطمینان یابید

بهتر است هرزگاهی سیستم تعلیق و شاسی ماشین خود را از نظر هماهنگی بررسی کنید. بالانس نبودن چرخ ها، کمک فنرهای آسیب دیده، بلبرینگ های شکسته و مواردی از این قبیل، نه تنها شرایط ناایمنی را برای شما و دیگر سرنشینان به وجود می آورند، بلکه سبب افزایش مصرف سوخت می شوند.

از حمل بار سنگین خودداری نمایید

بسیاری از افراد در سفر با حمل بار و چمدان های سنگین نه تنها فشار زیادی به ماشین خود تحمیل می کنند، بلکه مصرف سوخت را نیز بالا می برند به خصوص اگر این وسایل بر روی باربند قرار داده شده باشند.

هنگام توقف های طولانی مدت ماشین را خاموش کنید

اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که ترجیح می دهید هنگام توقف برای چندین دقیقه، ماشین خود را خاموش نکنید، باید بگوییم که مرتکب یک اشتباه بزرگ شده اید. در مواقعی غیر از ترافیک و زمانی که نیاز است برای مدت بیش از یک دقیقه در جایی ساکن بمانید، بهتر است ماشین خود را خاموش کنید تا در مصرف سوخت صرفه جویی شود.

البته در آخر به یاد داشته باشید که خرید ماشینی با میزان مصرف سوخت مناسب اصلی ترین اقدام برای شما می باشد. پس قبل از تصمیم گیری برای خرید، از میزان مصرف سوخت مدل های مختلف آگاهی یابید.

مزایای کاهش مصرف سوخت خودرو

کاهش مصرف سوخت خودرو می تواند نتایج مثبت بسیاری به دنبال داشته باشد. در ادامه با برخی از این مزایا آشنا خواهیم شد:

  • کاهش هزینه های خرید سوخت
  • حفظ منابع انرژی و جلوگیری از هدر رفت آن ها
  • کاهش گازهای گلخانه ای و حفظ محیط زیست
  • جلوگیری از آسیب و فرسایش خودرو

کلام آخر در باب مصرف سوخت خودرو

همانطور که مطالعه کردید، مصرف زیاد سوخت، نه تنها برای ماشین و محیط زیست ضرر دارد، بلکه هزینه های اضافی را برای مالک به همراه می آورد. از این رو لازم است مصرف سوخت خود را پیگیری کنید. دقت نمایید چه مدت بدون پر کردن باک، خودروی شما می تواند به حرکت ادامه دهد.

پیشنهاد ما به شما:  دلایل برق دزدی ماشین چیست؟ + نشانه های برق دزدی خودرو

در صورتی که احساس کردید خودروی شما مقدار بهینه ای سوخت مصرف نمی کند، وقت آن رسیده که با فراگیری روش های جلوگیری از مصرف زیاد سوخت در خودرو به این فرایند خاتمه دهید.

بنابراین همانطور که مطالعه کردید ما در این مقاله سعی کردیم به بیان 13 مورد از موثرترین راهکارها بپردازیم. امیدواریم بهره کافی را از این متن برده باشید و با به کارگیری این روش ها، مصرف سوخت را در دستگاه خود به حداقل برسانید.

اما حال شما بگویید که در یک ماه گذشته چند لیتر بنزین مصرف کرده اید؟

سوالات متداول

چه عواملی بر میزان مصرف سوخت خودرو تاثیرگذار هستند؟

نوع و مدل وسیله نقلیه، سن خودرو، وزن ماشین به همراه سرنشینان و بارهای حمل شده، شیوه رانندگی، سرعت خودرو، نحوه شتاب گرفتن، میزان استفاده از ترمز، شرایط آب و هوایی منطقه، سطح جاده، فشار تایرها، وضعیت پنجره ها، روشن یا خاموش بودن کولر و دیگر تجهیزات و … از اثرگذارترین عوامل بر میزان مصرف سوخت خودروی شما می باشند.

دستگاه کاهش مصرف سوخت چیست؟

این یک دستگاه کوچک است که معمولا بر روی موتور خودرو نصب شده و با منظم کردن ساختار مولکول های بنزین، سبب مصرف سوخت بهینه تر در خودرو و افزایش قدرت موتور می شود. لازم به ذکر است که استفاده از این دستگاه یکی از جدیدترین روش ها برای کاهش مصرف سوخت می باشد.

دستگاه کاهنده مصرف سوخت چه انواعی دارد؟

این دستگاه در مدل های مختلفی برای انواع خودروهای بنزینی و گازوئیلی تولید می شود. البته اگرچه که کارکرد بیشتر آن ها مشابه هم می باشد، اما براساس نقطه هدف به دسته های مختلفی طبقه بندی می شوند. این انواع عبارت هستند از دستگاه های یونیزه کننده موتور، دستگاه های یونیزه کننده سوخت، مگنت های کاهش مصرف سوخت، دستگاه های مولد هیدروژن، دستگاه های جرقه زنی، انژکتورها، کاتالیزورهای سوخت و دستگاه های ورتکس ورودی.

برای خنک شدن هوای داخل ماشین، باز کردن پنجره ها بهتر است یا روشن کردن کولر؟

پاسخ این سوال بستگی به موقعیت و سرعت ماشین دارد. اگر در جاده هستید و با سرعت بالای 80 کیلومتر بر ساعت پیش می روید، بهتر است سیستم تهویه خودروی خود را روشن کنید چرا که باز کردن پنجره ها در این شرایط، مقاومت بالایی در برابر باد ایجاد کرده و مصرف سوخت را افزایش می دهد. اما اگر درون شهر تردد می کنید، پیشنهاد می کنیم پنجره ها را باز کنید تا اینکه از کولر استفاده نمایید. کولر مصرف سوخت را تا 20 درصد افزایش می دهد که این مورد در کنار مصرف سوخت درون شهری چندان مقرون به صرفه نمی باشد.

مصرف سوخت خودروهای داخلی به چه صورت است؟

با نگاهی به مشخصات خودروهای داخلی و مقایسه آن ها با محصولات خارجی پی می بریم که تولیدات ایرانی از نظر مصرف سوخت چندان در جایگاه مناسبی قرار ندارند. با این وجود از میان محصولات سایپا باید به پراید اشاره کنیم که با مصرف سوخت ترکیبی 6.44 لیتری به ازای پیمودن 100 کیلومتر، به عنوان کم مصرف ترین محصول این برند شناخته می شود. همچنین در خانواده ایران خودرو، پژو 206 با مصرف 6.4 لیتر بنزین در جایگاه نخست قرار دارد. پس از این اتومبیل دوست داشتنی، به ترتیب رانا، پژو 405، سمند و پژو پارس در رتبه های بعدی جای گرفته اند.

منابع:

  • nrcan.gc.ca
4.2/5 - (5 امتیاز)

یک پاسخ

  1. سلام ممنون از اطلاعات خوبتون، من یه مطلبی توی مجله اقتصاد آفرین خوندم نوشته بود از روش ترمز موتور هم میشه استفاده کرد برای کاهش مصرف سوخت خودرو، خواستم بدونم این چه روشیه و شما پیشنهاد میکنید؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عرضه فروش اقساطی

فروش اقساطی شاهین پلاس

فروش اقساطی سهند

کیان خودرو برگه وقشته ماشینتو عوض کنی با ارائه ی انواع تسهیلات کوتاه مدت و

فروش اقساطی از هر برند