لوگوی کیان خودرو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
معاینه ی خودرو

11 مورد از مهمترین نکات افزایش طول عمر ماشین

طرح خرید اقساطی سایپا، خرید اقساطی ایران خودرو، خرید اقساطی خودرو های داخلی و نیز خرید اقساطی خودرو های خارجی به وجود آمده اند تا متقاضیان خرید خودرو، بدون دغدغه تامین هزینه، ماشین دلخواه خود را خریداری نمایند.

اما آیا خرید خودرو اقساطی آخرین مرحله است؟ پس از خرید خودرو با کیفیت چگونه می توان آن را به همان صورت نگهداری کرد؟ نکات طلایی افزایش طول عمر مفید خودرو چه مواردی هستند؟ و یا بسیاری از سوالات دیگر که پس از داشتن این وسیله کاربردی همه ما با آن روبرو می شویم.

پس اگر شما هم به سلامت و کیفیت خودروی خود اهمیت می دهید، با مقاله 11 مورد از نکات افزایش طول عمر ماشین با ما همراه باشید.

چگونه ماشین سالمی داشته باشیم؟

اگر تاکنون مالکیت یک خودروی سواری را تجربه کرده باشید، احتمالا می دانید که این وسیله کاربردی بسیار حساس بوده و نیازمند رعایت یک سری اصول مراقبتی ویژه می باشد. اگر هم بار اول است که صاحب یک ماشین جدید شده اید، باید بدانید که چگونه ماشین سالمی داشته باشیم.

از این رو در ادامه چندین مورد از این نکات را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم با این امید که بتوانید سال ها از ماشین مورد علاقه خود بدون هیچ مشکلی استفاده نمایید.

1.روغن خود را عوض کنید

احتمالاً تا به حال این مورد را هزاران بار شنیده اید اما ارزش تکرار آن را دارد، زیرا همگام بودن با تغییرات روغن خودرو، بخش مهمی از تعمیر و نگهداری خودرو است. تاثیر تعویض به موقع روغن موتور در افزایش طول عمر موتور خودرو مشهود می باشد.

برای این کار لازم است دفترچه راهنمای خودروی خود را بررسی کنید تا بفهمید چند بار باید روغن را تعویض نمایید. برای اکثر خودروها، روغن باید هر 5000 کیلومتر تعویض شود. این کار از سلامت موتور محافظت کرده و از آسیب یا خرابی نهایی آن جلوگیری می کند.

2.از پر کردن بیش از حد خودرو با روغن خودداری نمایید

موتور خودروی خود را بیش از حد با روغن پر نکنید. اگر این کار را انجام دهید، روغن می تواند تا نردیک میل لنگ بالا بیاید، جایی که حباب های هوا به داخل روغن می چرخند.

در این صورت پمپ روغن شما نمی تواند کار خوبی در گردش روغن انجام دهد. در نتیجه می تواند گرم شدن بیش از حد و فشار بر اجزای موتور را به دنبال داشته باشد.

پیشنهاد ما به شما:  نسبت ترکیب ضد یخ پراید و آب رادیاتور چقدر است؟

همچنین پر کردن بیش از حد باعث میشود تا سوزن های روغن نتوانند روغن را به خوبی به زیر پیستون بپاشند، و باعث آسیب به پیستون ها میشود. در واقع، پر کردن بیش از حد یک ایده بد برای تمام مایعات خودرو است.

تعویض تایر خودرو

3.تعمیر و نگهداری تایر را فراموش نکنید

با رانندگی دقیق عمر لاستیک های خود را افزایش دهید. محدودیت های سرعت اعلام شده را رعایت کنید. از شروع، توقف و چرخش سریع خودداری نمایید. از چاله ها و اشیاء در جاده اجتناب کنید. هنگام پارک کردن از روی حاشیه ها رد نشوید و لاستیک را به حاشیه نزنید.

شما باید فشار باد لاستیک های خود را به طور مداوم بررسی کرده و آن ها را در سطح توصیه شده در دفترچه راهنما نگه دارید. همچنین علاوه بر تاثیر تنظیم باد لاستیک بر روی سلامتی خودرو، تعویض به موقع لاستیک ها نیز باعث افزایش طول عمر خودرو می شود.

4.تعمیرات را به تاخیر نیندازید

اگر متوجه مشکلی در خودروی خود شدید، باید سعی کنید در اسرع وقت آن را حل نمایید. به عنوان مثال، اگر صدای عجیبی می شنوید یا چراغ هشدار روشن می شود، باید در سریعا آن را به یک مکانیک نشان دهید.

به تعویق انداختن این موارد می تواند آسیب های بزرگی به خودروی شما وارد کرده و هزینه های گزافی را روی دستتان بگذارد در حالی که مراقبت و توجه فوری به آن ها باعث صرفه جویی در هزینه شما می شود و خودرویتان را در وضعیت خوبی نگه می دارد.

لازم به ذکر است که اگر حتی متوجه هیچ مشکلی نشده اید، ایده خوبی است که خودرو خود را به صورت دوره ای برای هر گونه مشکل احتمالی بررسی کنید. این نه تنها بخش مهمی از مراقبت از خودرو است، بلکه می‌تواند به حفظ امنیت شما نیز کمک کند، زیرا ممکن است مشکلات اساسی وجود داشته باشند که در صورت عدم کنترل، شما را با موقعیت های خطرناک روبرو کنند.

5.مایعات و فیلترهای خودرو را بررسی نمایید

علاوه بر روغن موتور، باید سایر مایعات خودرو مانند مایع خنک کننده، روغن ترمز، روغن فرمان برقی و مایع شیشه شو را نیز تحت نظر داشته باشید. حفظ سطوح مناسب این مایعات از بروز مشکلات جدی جلوگیری می کند.

همچنین باید فیلترهای روغن، هوا و بنزین خود را به طور منظم تعویض نمایید. طول عمر فیلترهای مختلف، ممکن است متفاوت باشد. به همین دلیل است که باید آن ها را به صورت دوره ای بررسی کنید تا از آسیب و ورود زباله به درون موتور خودرو جلوگیری شود.

افزودن روغن به خودرو

6.درست و اصولی رانندگی کنید

یک رانندگی صحیح و اصولی از دیگر راه های افزایش عمر خودرو است. کوبیدن سریع روی ترمز، برخورد با حاشیه ها و چاله ها، چرخاندن بیش از حد فرمان به طور سریع، همگی ساییدگی و آسیب به ماشین شما را افزایش می دهند.

یک رانندگی با آرامش همراه با مسئولیت پذیری، نه تنها برای شما و سایر رانندگان خوب است، بلکه در درازمدت باعث صرفه جویی در هزینه هایتان نیز می شود. رفتار ملایم با خودرو به شما این امکان را می دهد که مدت بیشتری از آن استفاده کنید.

7.رانندگی را با شتاب آغاز نکنید

هنگام رانندگی با موتور ماشین خود مسابقه ندهید. این کار به سرعت می تواند موتور خودروی شما را فرسوده کند به خصوص اگر هوا سرد باشد. وقتی رانندگی خود را شروع می کنید به آرامی شتاب بگیرید. بیشترین ساییدگی موتور در 10 تا 20 دقیقه اول کار رخ می دهد.

پیشنهاد ما به شما:  سنسور دریچه گاز چیست 4 علائم خرابی سنسور دریچه گاز

با تعویض دنده به حالت خنثی در پشت چراغ قرمز، فشار کمتری به موتور و گیربکس اتوماتیک خود وارد کنید. همچنین از رانندگی با سرعت بالا و شتاب گیری سریع خودداری کنید، به خصوص زمانی که هوا خیلی گرم یا خیلی سرد است. چنین رفتاری در حین رانندگی منجر به تعمیرات مکرر می شود.

8.با آرامش با فرمان رفتار کنید

هنگام چرخاندن فرمان، آن را بیش از چند ثانیه در حالت منتهی به راست یا چپ نگه ندارید. انجام این کار می تواند به پمپ فرمان برقی آسیب برساند.

9.از خودروی خود برای طولانی مدت نگهداری کنید

اگر قرار است بیش از یک ماه از خودروی خود استفاده نکنید، آن را به درستی نگهداری کنید تا از آسیب و تعمیرات غیرضروری در هنگام بازگشت جلوگیری نمایید. این کار مستلزم رعایت یک سری اصول است که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

اول اینکه مخزن گاز را پر کنید تا از تجمع میعان در مخزن گاز جلوگیری شود. همچنین لازم است ماشین را کاملا شسته و واکس بزنید تا از روکش محافظت کنید. اگر قرار است این عدم استفاده از خودرو زیاد ادامه داشته باشد، خودرو را روی پایه های جک قرار دهید تا وزن آن از روی چرخ ها و لاستیک ها برداشته شود.

همچنین توصیه می شود باتری را جدا کرده و خارج کنید تا تخلیه نشود. سپس می توانید باتری را روی یک شارژر trickletype قرار دهید و یا به طور دوره ای و با استفاده از یک لامپ کوچک، شارژ آن را تخلیه کرده و سپس باتری را با یک شارژر کم ولت شارژ کنید.

به عنوان دیگر مسئله لازم است لوله اگزوز را با پارچه ای بپوشانید تا از نفوذ هوای مرطوب به داخل آن جلوگیری شود.

10.خودرو را زیر نور مستقیم آفتاب پارک نکنید

همیشه توصیه می شود خودرو را در سایه پارک کنید. البته گاراژ همیشه بهترین مکان برای پارک ماشین شما است. اما اگر این امکان وجود ندارد، سعی کنید با پارک کردن در سایه، آسیب‌های ناشی از نور UV خورشید و گرما را به حداقل برسانید.

همچنین اگر سایه‌ای در دسترس نیست یا اگر متوجه شدید که پارک کردن زیر درخت باعث آلوده شدن آن توسط پرندگان می شود، از سایه‌بان ماشین استفاده کنید تا تاثیر نور خورشید به کمترین حد برسد. با انجام این کار به عنوان یک امتیاز مثبت، ماشین خنک‌تری خواهید داشت که در روزهای گرم و آفتابی می‌توانید وارد آن شوید.

پارک خودرو زیر سایه بان

11.مخزن شیشه شور را فقط با مایع مخصوص پر کنید

با باز کردن کاپوت خودرو مخزن شیشه شور را خواهید دید. متاسفانه بسیاری از رانندگان ناشی در صورت کم بودن مایع داخل این مخزن آن را با آب پر می کنند که این کار به شدت اشتباه است.

آب خالی به اندازه شوینده مناسب نمی تواند شیشه خودرو شما را تمیز کند. همچنین ممکن است آب در روزهای سرد زمستان درون این مخزن یخ بزند و شما را متحمل هزینه های بیشتر کند. بنابراین در صورتی که احساس کردید مایع شیشه شور درون مخزن خودرو رو به اتمام است، تنها باید یک محلول شیشه شور اصل را از مراکز معتبر تهیه نمایید.

سخن پایانی

چه یک ماشین کاملاً نو داشته باشید و چه مدتی است که با ماشین خود رانندگی می کنید، این نکات را دنبال نمایید تا بیشتر از وسیله نقلیه خود بهره ببرید. این باعث می شود سرمایه گذاری شما به حداکثر برسد و در دراز مدت در پولتان صرفه جویی شود.

پیشنهاد ما به شما:  ترک لاستیک؛ علائم و خطرات ترک خوردگی لاستیک خودرو

همانطور که مطالعه کردید، ما در این مقاله به سوال چگونه عمر خودرو را افزایش دهیم، پاسخ دادیم. از این رو اکنون می دانید که تعمیر و نگهداری صحیح چقدر در بالا بردن عمر خودرو تاثیرگذار است. فقط لازم است اطمینان حاصل کنید که تعمیرگاه انتخابی شما قابل اعتماد می باشد.

سوالات متداول

چگونه طول عمر استارت را افزایش دهیم؟

استارت خودرو رو نیز مانند دیگر قطعات آن در صورت استفاده نادرست آسیب می بیند. اما با رعایت یکسری نکات می توان این طول عمر را به حداکثر زمان ممکن افزایش داد به عنوان مثال تمیز کردن سر باتری ها و کابل های اتصال، تمیز کردن سلونویید، بازدید از فلایویل و محکم کردن پیچ ها از جمله این موارد می باشند. همچنین استفاده نکردن از جاکلیدی سنگین برای سوییچ خودرو، دیگر عاملی است که می توانند به مراقبت بیشتر از این بخش کمک نماید.

نشانه های خراب شدن باتری ماشین چیست؟

باتری خودرو به طور متوسط بین 3 الی 5 سال عمر می کند. اما این زمان متغیر وابسته به شیوه استفاده از خودرو می باشد. در صورتی که با علائمی چون روشن نشدن ماشین، استارت کند، تغییر رنگ نشانگر سلامت باتری خودرو و یا تغییر در شکل ظاهری باتری مواجه شدید، باید بدانید که باتری خودروی شما روزهای آخر عمر خود را سپری می کند و هر چه سریع تر نیاز به تعویض دارد.

عمر مفید خودروهای سایپا و ایران خودرو چقدر است؟

عمر مفید و معقولی که کارشناسان برای پراید در نظر گرفته اند، 8 الی 9 سال و یا پس از پیمودن 170 هزار کیلومتر می باشد. همچنین این زمان برای دو خودروی پژو 206 و سمند ایران خودرو معادل 7 الی 8 سال و پس از طی کردن مسافت 150 هزار کیلومتر می باشد. بدیهی است بسیاری از خودروها می توانند زمان بیشتری از آنچه که گفته شد عمر کنند اما مسلما پس از گذشت این زمان هزینه های تعمیر و نگهداری آن ها زیاد خواهد شد.

در صورت جوش آوردن خودرو، چه کارهایی انجام ندهیم؟

جوش آوردن ماشین اتفاقی است که بسیاری از رانندگان آن را تجربه کرده اند. در صورتی که بایدها و نبایدهای این کار را بدانید، به راحتی می توانید خودروی خود را راه اندازی کرده و هیچ اتفاقی برای شما و خودرویتان نخواهد افتاد در غیر اینصورت ممکن است با خسارات جانی و مالی روبرو شوید. در صورت جوش آوردن ماشین، آن را متوقف کرده و به حرکت ادامه ندهید. ماشین را خاموش نکنید چرا که با خسارت سنگینی مواجه خواهید شد. کاری که بسیاری از رانندگان بی تجربه انجام می دهند. درپوش رادیاتور را باز نکنید که خدای ناکرده دچار سوختگی خواهید شد و نکته آخر اینکه روی موتور آب نریزید چون که آسیب می بیند.

چگونه از جوش آوردن خودرو جلوگیری کنیم؟

با انجام یک سری کارهای ساده می توانید از این اتفاق جلوگیری نمایید. این کارها عبارتند از اضافه کردن مایع ضد جوش در رادیات، چک کردن فن خنک کننده، هواگیری رادیات هر 3 ماه یکبار و چک کردن میزان آب رادیاتور به ویژه پیش از پیمودن مسافت های طولانی.

منابع:

  • rac.co.uk
4.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عرضه فروش اقساطی

فروش اقساطی شاهین پلاس

فروش اقساطی سهند

کیان خودرو برگه وقشته ماشینتو عوض کنی با ارائه ی انواع تسهیلات کوتاه مدت و

فروش اقساطی از هر برند