لوگوی کیان خودرو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
استارت زدن ماشین

آیا گرفتن کلاچ پیش از استارت زدن خودرو لازم است؟

موتور خودرو با پدال کلاچ رابطه جدایی ناپذیری دارد و این باعث می شود که فشار دادن کلاچ همیشه ضروری باشد زیرا فشردن این پدال هنگام استارت زدن خودرو در حالت خنثی برای سالم ماندن بسیار مهم است.

وظیفه کلاچ در خودرو

خرید خودرو تحویل آنی خواسته هر خریداری است اما دریافت چنین ماشینی پایان راه نیست بلکه نیاز است تا شما به عنوان راننده خودرو یک سری اصول را به درستی رعایت کنید چرا که در غیر این صورت ماشین شما کیفیت و سلامت اولیه را نخواهد داشت.

یکی از این موارد، گرفتن کلاچ قبل از استارت زدن می باشد. مسئله ای که احتمالا پاسخ آن ذهن شما را درگیر خواهد کرد. کلاچ کلمه ای انگلیسی است که به معنای اتصال می باشد. این بخش مکانیکی در خودرو وظیفه قطع و وصل کردن اتصال بین فلایویل موتور و گیربکس را به عهده دارد.

زمانی که پدال کلاچ را فشار می دهید، این ارتباط قطع شده و می توانید دنده را تعویض کنید. سپس با رها کردن این پدال، این ارتباط دوباره برقرار شده و سبب انتقال نیروی موتور به میل لینگ ها و حرکت خودرو می شود.

اما بجز هنگام تعویض دنده، علت گرفتن کلاچ قبل از استارت زدن چیست؟ در صورت عدم رعایت این نکته، چه عواقبی ماشین ما را تهدید می کند؟ سوالی که در انتهای این مقاله پاسخ آن را خواهید یافت. بنابراین لازم است پس از فروش اقساطی خودرو خارجی با اقساط مناسب و یا ماشین های داخلی، بسته به نوع گیربکس آن، شیوه صحیح استارت زدن را بیاموزید.

پیشنهاد ما به شما:  معایب خودرو های بیسو T3 و بیسوT5

صفحه کلاچ خودرو

چرا فشار دادن پدال کلاچ هنگام روشن کردن خودرو حیاتی است؟

کلاچ اصلی ترین چیزی است که به یکنواخت شدن رانندگی خودرو کمک می کند. فشردن کامل کلاچ یا قرار دادن خودرو در حالت خلاص تقریبا یکسان هستند. هر دوی این فرآیندها چرخ ها را از موتور در حال کار جدا می کنند.

بنابراین مهم نیست که خودروی خود را از طریق خرید اقساطی محصولات سایپا تهیه کرده اید یا آن را از یک نمایشگاه لوکس دریافت نموده اید، مهم روش صحیح روشن کردن و رانندگی اصولی با این وسیله کاربردی است.

هنگامی که پدال کلاچ فشار داده نشود، قطعات گیربکس با موتور درگیر می شوند. علاوه بر این، پس از فشار دادن پدال کلاچ در هنگام استارت زدن خودرو، کل جعبه گیربکس جدا می شود.

بنابراین اگر به تازگی از طریق فروش خودرو اقساطی، ماشین دلخواه خود را دریافت کرده اید و یا با روش استارت زدن ماشین به طور اصولی آشنایی ندارید، بیایید در مورد ضرورت گرفتن کلاچ قبل از استارت زدن خودرو صحبت کنیم. موردی که می تواند در حفظ سلامت وسیله نقلیه شما بسیار تاثیرگذار باشد.

فشردن کلاچ

افزایش کشش

فشار دادن پدال کلاچ کل گیربکس را از اشتعال جدا می کند و در نتیجه کشش کمتری ایجاد می شود. زمانی که در هنگام استارت زدن خودرو کلاچ فشرده نشود، کشش بسیار بیشتر است زیرا تمام قسمت های گیربکس شروع به کار می کنند.

فشار بر روی موتور

اکنون که ماشین ایرانی دلخواه خود را از طریق فروش اقساطی خودرو های داخلی دریافت کرده اید، لازم است تا بیشترین محافظت را از آن به عمل آورید. شاید با نگرفتن کلاچ در هنگام استارت زدن متوجه مسئله نگران کننده ای نشوید اما با گذشت زمان و تکرار مکرر این کار، موتور ماشین شما با مشکلاتی روبرو می شود.

پیشنهاد ما به شما:  4 راه تشخیص خرابی بلبرینگ چرخ

بنابراین، باید بگوییم که گرفتن کلاچ قبل از استارت زدن، برای طول عمر خودرو ضروری است. پس با فروش اقساطی ایران خودرو تحویل فوری و رعایت نکات مراقبتی ماشین، هزینه های خود را به حداقل برسانید.

محافظت از گیربکس

تاثیر گرفتن کلاچ قبل استارت زدن خودرو بر روی سیستم گیربکس بسیار مشهود است. فشردن این پدال، استارت زدن را برای ماشین آسان می کند. همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، وقتی  کلاچ را می گیرید، موتور از جعبه دنده جدا می شود.

بنابراین هنگامی که ماشین را روشن می کنید، فقط قطعات موتور شروع به فعالیت می کنند و قطعات گیربکس نمی چرخند. رعایت این نکته به خصوص در هوای سرد که روغن غلیظ می شود، بسیار حائز اهمیت است.

دنده خودرو

عوارض استارت زدن در دنده

شاید تاکنون به اشتباه در وضعیت دنده، استارت زده باشید البته انجام این کار در زمان یادگیری رانندگی رایج است اما می تواند دستگاه شما را با آسیب هایی مواجه کند.

احتمالا همانطور که تجربه کرده اید، در زمان این اتفاق ماشین یک جهش رو به جلو انجام می دهد. دلیل این امر را هم می توان درگیر بودن موتور و گیربکس دانست. از آنجا که این اشتباه فشار زیادی را به گیربکس وارد می کند، در دراز مدت می تواند مشکل قابل توجهی را در این بخش ایجاد نماید.

استارت زدن خودرو

در نهایت قبل از استارت زدن، پدال کلاچ را فشار دهیم یا نه؟

همانطور که مطالعه کردید ما در این مقاله سعی کردیم پاسخ کاملی به سوال چرا قبل از استارت باید کلاچ بگیریم؟ بدهیم. بنابراین دانستیم که شاید در کوتاه مدت، عدم انجام این کار مشکلات خاصی را برای ما به وجود نیاورد اما با گذشت زمان های طولانی احتمالا موتور وسیله نقلیه ما عملکرد خوب سابق را نخواهد داشت.

بنابراین به شما توصیه اکید می کنیم که اگر تاکنون قبل از روشن کردن خودرو، پدال کلاچ را فشار نمی داده اید، از این پس حتما این موضوع را رعایت کرده و از مزایای فشردن پدال کلاچ قبل استارت زدن خودرو غافل نشوید.

پیشنهاد ما به شما:  7 علت گرم نکردن بخاری پراید؛ نحوه عملکرد بخاری خودرو

سوالات متداول

کلاچ ماشین از چه اجزایی تشکیل شده است؟

صفحه یا دیسک کلاچ، صفحه فشار کلاچ، فنر دیافراگمی و یاتاقان رها کننده، چهار قطعه اصلی تشکیل دهنده کلاچ خودرو هستند.

چه عواملی عمر صفحه کلاچ را کاهش می دهند؟

این اتفاق ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی رخ دهد که عبارت هستند از انتخاب دنده اشتباه، درست عوض نکردن دنده، رانندگی در ترافیک سنگین، شتاب زیاد ماشین و تحمیل وزن زیادی به خودرو از جمله تعداد زیاد سرنشین ها و یا کشیدن خودروی دیگر.

علائم هشدار دهنده در گیربکس اتوماتیک چیست؟

گیربکس اتوماتیک یک سیستم بسیار پیچیده مکانیکی و کامپیوتری است بنابراین از گیربکس معمولی حساس تر بوده و هزینه تعمیر آن نیز گران تر می باشد. از این رو لازم است در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر سریعا به مکانیک مراجعه کنید. این موارد عبارتند از احساس ساییده شدن و یا لرزش، درگیر نشدن درست دنده، شنیده شدن صداهای غیر طبیعی، منتشر شدن بوی سوختگی، نشتی روغن گیربکس و روشن شدن چراغ چک.

شیوه صحیح استارت زدن در خودروی اتوماتیک به چه صورت است؟

اگر ماشین شما مجهز به گیربکس اتوماتیک است، برای استارت زدن لازم است ابتدا پای خود را روی پدال ترمز قرار دهید. سپس برای حرکت رو به جلو دنده را در وضعیت D قرار داده و یا برای حرکت رو به عقب، آن را در حالت R بگذارید. سپس استارت بزنید. پس از روشن شدن کامل خودرو می توانید پای خود را از روی ترمز برداشته و پدال گاز را فشار دهید.

آیا برای روشن کردن خودروی اتومات می توان دنده را در حالت N قرار داد؟

وضعیت N برگرفته شده از کلمه NEUTRAL می باشد که به معنای وضعیت خلاص دنده است اما برخلاف مدل های معمولی، قرار دادن دنده در این حالت برای روشن کردن خودرو بسیار اشتباه است زیرا احتمال خرابی گیربکس را بالا می برد.

3.6/5 - (5 امتیاز)

یک پاسخ

  1. چرا گیردادی ب به فروش اقساطی ایرانخودرو سایپا هی زرت وزرت بیانش کردی،سوال درمورد کلاج واستارت زدنه مردمومن.چه ربطی داره به خریدن قسطی ماشین.دکن باز کردید واسه خودتون،ملتم پشمک فرض میکنید به شعور ملت توهین میکنید…تبلیغ اینجوری ندیده بودیم دیگه،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عرضه فروش اقساطی

فروش اقساطی شاهین پلاس

فروش اقساطی سهند

کیان خودرو برگه وقشته ماشینتو عوض کنی با ارائه ی انواع تسهیلات کوتاه مدت و

فروش اقساطی از هر برند