لوگوی کیان خودرو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
گیربکس cvt

درباره گیربکس cvt چه می دانید؟

خرید خودرو آن هم در شرایط اقتصادی فعلی به یکی از چالش های اساسی خریداران تبدیل شده است. از این رو طرح خرید خودرو اقساطی توسط شرکت های مختلفی به وجود آمده تا به مشتریان خدمت رسانی کند. از این رو شما متقاضیان گرامی می توانید در طرح فروش اقساطی ایران خودرو ثبت نام کرده و ماشین دلخواه خود را از این برند خریداری نمایید.

همچنین به عنوان دیگر راهکار، شرکت کیان خودرو با ارائه طرح فروش اقساطی خودرو های داخلی با شرایط اقساطی خوب و نیز فروش اقساطی خودرو های خارجی تحویل فوری آماده خدمت رسانی به شماست.

اما آیا تنها پیدا کردن مرکز فروش معتبر کافی است؟ برای خرید یک خودروی مناسب باید تا چه اندازه اطلاعات داشته باشیم؟ گیربکس چه نقشی در عملکرد خودرو دارد؟ از این رو ما در این مقاله به بررسی جامع پاسخ سوال گیربکس cvt چیست؟ پرداخته ایم. بنابراین اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید و می خواهید بدانید که فرق گیربکس CVT و معمولی در چیست؟ پس تا انتها با ما همراه باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید... نمایش

تاریخچه CVT

اگرچه CVT اخیرا محبوبیت زیادی پیدا کرده و با نوآوری‌های جدید که کارایی بیشتری را ارائه می‌دهند، ادغام شده است اما طراحی اولیه آن به قرن‌ها پیش باز می گردد. لئوناردو داوینچی اولین CVT را در سال 1490 طراحی کرد، اگرچه تا سال 1886 توسط دایملر و بنز به طور رسمی ثبت اختراع نشد.

اولین باری که CVT به شهرت رسید در سال 1910 بود که با موتورسیکلت های زنیت یک مدل CVT ارائه شد که بسیار کارآمد بود. در اواخر دهه 1980، CVT به لطف سوبارو وارد جریان اصلی شد. در عصر مدرن، تقریبا هر سازنده حداقل یک مدل با گیربکس متغیر پیوسته دارد.

گیربکس -cvt-چیست

گیربکس cvt چیست؟

کلمه CVT برگرفته از عبارت Continuously Variable Transmission می باشد که به معنی گیربکس متغیر پیوسته است. در واقع این گیربکس یک مدل اتوماتیک است که برخلاف جعبه دنده های معمولی، از تعدادی چرخ دنده ثابت خورشیدی و سیاره ای تشکیل شده که این قطعات به وسیله تسمه های فولادی، روی دو قرقره قرار می گیرند.

با این حال باید گفت که مدل های دیگر از گیربکس cvt وجود دارند که دارای طراحی متفاوت می باشند. علت نام گذاری به صورت اتوماتیک را هم می توان قابلیت تغییر خودکار نسبت دنده در این مدل دانست.

بنابراین می توان گفت در خودروهای مجهز به گیربکس ضریب متغیر پیوسته کلاچ وجود ندارد و همین امر رانندگی به ویژه در مکان های پر ترافیک شهری را بسیار آسان تر می کند.

گیربکس ضریب متغیر پیوسته یا CVT در خودروهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته است اما معمولا سازندگان، این مدل را برای خودروهای کوچک انتخاب می کنند. اندازه جمع و جور و سادگی ساخت آن به این معنی است که استفاده از آن در یک ماشین کوچک نسبت به یک گیربکس معمولی مقرون به صرفه تر است.

همچنین ساختار تنظیم شده برای حرکت چرخ دنده ها، مصرف سوخت را در خودروهای مجهز به این جعبه دنده اتوماتیک کاهش داده است. بنابراین با توجه به توضیحات ارائه شده احتمالا متوجه شده اید که خودروهای مجهز به گیربکس cvt گران تر از همان مدل اما با گیربکس دستی هستند.

اجزای گیربکس CVT

گیربکس CVT از اجزا و بخش های مختلفی تشکیل شده است. نظم و حرکت درست هر یک از این قطعات می تواند یک کارکرد خوب و مناسب را به ارمغان آورد. این در حالی است که تنها وجود یک اشکال کوچک در هر یک از این بخش ها می تواند عملکرد خودرو را با مشکل مواجه کرده و هزینه گزافی برای مالک خودرو به دنبال داشته باشد. در ادامه 4 جز اصلی گیربکس CVT همراه با توضیحات ذکر شده اند.

کلاچ

کلاچ در سیستم گیربکس cvt دارای دو مدل می باشد: کلاچ اولیه و کلاچ ثانویه.

  • کلاچ اولیه: کلاچ اولیه شکل پیشرفته ای از کلاچ گریز از مرکز است و معمولا در انتهای خروجی میل لنگ موتور نصب می شود. کلاچ دارای دو صفحه شیار است. یکی که به صورت جانبی ثابت است (غلاف ثابت) و دیگری که می تواند برای درگیر شدن با تسمه به داخل و خارج حرکت کند (قرقره متحرک). در اکثر سیستم ها در حالت بیکار، سطوح شیارها در وسیع ترین فاصله خود پخش می شوند. تسمه بر روی پایه کوچک ترین قطر کلاچ قرار می گیرد و تسمه توسط صفحات شیار گیر نمی کند. این یک موقعیت “خنثی” را فراهم می کند که به موتور اجازه می دهد بدون انتقال نیرو به چرخ ها در حالت آرام حرکت کند.
  • کلاچ ثانویه: کلاچ ثانویه به شفت ورودی گیربکس و یا موارد مشابه وصل می شود. در سیستم‌های CVT مدرن مانند آن‌هایی که در وسایل نقلیه تفریحی استفاده می‌شوند، کلاچ ثانویه دو وظیفه دارد. اول اینکه به اصطلاح برده، پیرو کلاچ اولیه عمل می کند. دوم اینکه به عنوان یک عنصر حسگر گشتاور ایفای نقش می نماید.

شفت

شفت گیربکس قطعه ای دورانی است که وظیفه انتقال نیرو از موتور به درایو نهایی را به عهده دارد. شیفت ها نیز خود به دو دسته ورودی و خروجی طبقه بندی می شوند:

  • شفت ورودی: گیربکس متغیر پیوسته ورودی موتور را از طریق شفت ورودی دریافت می کند. به عبارت دیگر می توان گفت که منبع تغذیه برای شفت ورودی به عنوان موتور عمل می کند.
  • شفت خروجی: شفت خروجی وظیفه انتقال توان خروجی نهایی به درایو خودرو را به عهده دارد. این نوع شفت در گیربکس متغیر پیوسته با شفت ورودی در وضعیت موازی قرار می گیرد.

قرقره ها

در cvt قرقره ها نقش مهمی ایفا می کنند. قرقره های مخروطی شکل یکپارچه روی شفت های ورودی و خروجی، دلیل متغیر پیوسته n عدد سرعت و نسبت دنده های گیربکس هستند. علت نسبت گشتاور و سرعت چندگانه را می توان به سطح مقطع متفاوت این قرقره های مخروطی شکل نسبت داد. دو جفت قرقره مخروطی هر کدام برای محورهای ورودی و خروجی در یک انتقال متغیر پیوسته استفاده می شوند که عبارت هستند از:

  • قرقره ورودی ثابت: این یک قرقره مخروطی است که روی شفت ورودی در سمت راست نصب می شود. لازم به ذکر است که این قرقره حرکت نمی کند بلکه با محور ورودی می چرخد. معمولاً قرقره ثابت از نظر اندازه کوچکتر است.
  • قرقره خروجی ثابت: مانند قرقره ورودی ثابت است اما بر خلاف شفت ورودی ثابت، بر روی شفت خروجی در سمت چپ قرار می گیرد.
  • تغذیه قرقره یا قرقره ورودی: این نوعی قرقره مخروطی است که روی شفت ورودی نصب می شود و دارای اسپین های داخلی است به گونه ای که می تواند با اسپین های شفت حرکت کند. همچنین قادر است با شفت ورودی بچرخد. گشتاور بیش از حد این شفت بر روی شفت ورودی امکان تعویض نسبت دنده را فراهم می کند.
  • قرقره یا قرقره خروجی تغذیه: این قطعه همانند قرقره ورودی متحرک است اما با این تفاوت که بر خلاف محور ورودی متحرک، این شفت در سمت راست روی شفت خروجی نصب می شود.
پیشنهاد ما به شما:  علت استارت نخوردن ماشین چیست؟ (4 دلیل رایج)

تسمه

تسمه در اکثر جعبه دنده‌های CVT به صورت V شکل است. این نقطه از اجزای لاستیکی تقویت شده با کولار و سایر مواد ساخته می شود تا دوام بالایی داشته باشد.

وظیفه تسمه انتقال نیرو از قرقره های ورودی به قرقره های خروجی است. به عبارت دیگر می توان گفت این تسمه یا زنجیر روی هر دو جفت قرقره ورودی و خروجی مخروطی و V شکل پیچیده می شود. همچنین تسمه امکان تعویض دنده از گشتاور زیاد به سرعت بالا را فراهم می کند.

گیربکس-cvt

گیربکس CVT چگونه کار می کند؟

یک گیربکس CVT دارای آرایش نسبتا ساده ای از دو قرقره مخروطی شکل است که یک تسمه محرک V شکل آن ها را به هم متصل می کند. یک قرقره به موتور وصل شده است، در حالی که دیگری به چرخ ها متصل می شود.

وقتی پدال گاز را فشار می دهید، دور موتور می چرخد ​​و مخروط بر اساس میزان قدرت مورد نیاز حرکت می کند. مخروط دیگر بر این اساس تنظیم می شود تا تسمه محرک همان کشش را حفظ کند و این چیزی است که نحوه شتاب گیری خودرو را تعیین می کند.

از آنجایی که دو مخروط به طور مستقل حرکت می کنند، هیچ نسبت دنده تنظیم شده ای که در خودروهای معمولی یا دستی مشاهده می کنید، وجود ندارد. بنابراین CVT در واقع یک واحد تک سرعته با نسبت دنده های نامحدود است.

برخلاف گیربکس معمولی که ضریب دنده در آن به صورت مرحله ای و با تعویض دنده تغییر می کند، نسبت های دنده نامحدود به ترتیب زیر بدست می آیند:

نسبت های گشتاور

هنگامی که یک وسیله نقلیه به نسبت های گشتاور بالا نیاز دارد، قرقره مخروطی ورودی تغذیه روی شفت ورودی از قرقره ثابت دور می شود که به نوبه خود بخشی از تسمه V پیچیده شده روی قرقره های ورودی را به سمت قسمت مقطع پایین مخروطی تغییر می دهد.

در این موقع، همزمان با حرکت این قرقره ورودی، قرقره خروجی تغذیه نیز حرکت می‌کند و به قرقره خروجی ثابت نزدیک تر می‌شود. در واقع بخشی از تسمه V شکل پیچیده شده روی قرقره های خروجی را به سمت سطح مقطع بزرگ تر می‌برد. در نتیجه قرقره های مخروطی خروجی و نسبت گشتاور مورد نظر به دست می آید.

به عبارت دیگر می توان گفت نسبت های گشتاور، زمانی حاصل می شوند که تسمه V در سطح مقطع پایینی قرقره های ورودی و در سطح مقطع بیشتر قرقره خروجی بچرخد.

نسبت های سرعت

هنگامی که وسیله نقلیه به سرعت نیاز دارد، قرقره مخروطی تغذیه روی شفت ورودی به سمت قرقره ثابت حرکت می کند. در واقع در این زمان بخشی از تسمه V شکل که روی قرقره های ورودی پیچیده شده است به سمت قسمت بیشتر مقطع ورودی مخروطی منتقل می شود.

همزمان با این حرکت قرقره ورودی، قرقره خروجی تغذیه نیز حرکت می کند و از قرقره ثابت دور می شود که به نوبه خود قسمتی از تسمه v شکل پیچیده شده در اطراف قرقره های خروجی را به سمت سطح مقطع پایین مخروطی حرکت می دهد. در این صورت قرقره های خروجی و نسبت سرعت مورد نظر به دست می آید.

همچنین در یک بیان ساده تر باید ذکر کنیم که نسبت سرعت زمانی حاصل می شود که تسمه V در سطح مقطع بالاتر قرقره ورودی و سطح مقطع پایین تر قرقره خروجی بچرخد.

انواع گیربکس CVT

گیربکس اتوماتیک CVT بر اساس معیارهای مختلف به مدل های متنوعی طبقه بندی می شود که در ادامه به شرح این موارد پرداخته ایم:

بر اساس قرقره

در مقایسه سیستم های گیربکس دستی یا اتوماتیک، طراحی یک CVT مبتنی بر قرقره ساده تر است و تعداد قطعات کمتری در آن دخیل می باشد. قطعات اصلی درگیر در چنین سیستمی عبارتند از یک قرقره ورودی با قطر متغیر، یک قرقره خروجی و یک تسمه V شکل که این دو قرقره را به همراه چندین دستگاه الکترونیکی دیگر به هم متصل می کند. تغییر در نسبت دنده از طریق تغییر فاصله بین قرقره ها و قطر متغیر آن ها صورت می گیرد.

CVT حلقوی

طراحی نوع دوم در اصل شبیه به یک CVT مبتنی بر قرقره است اما با یک سری تفاوت. قطعات درگیر در اینجا به جای قرقره ها و تسمه ها، غلتک ها و دیسک های برق هستند.

در این سیستم دو دیسک با دو غلتک در بین آن ها وجود دارد. نسبت های دنده با استفاده از مکانیزمی مبتکرانه تغییر می کنند که شامل چیدمان خاص دیسک و غلتک ها می‌شود. غلتک ها توزیع گشتاور را کنترل می کنند و نسبت های دنده ای بی نهایت را بین دو حد ممکن می سازند.

CVT هیدرواستاتیک

CVT هیدرواستاتیک سومین مدل از انواع سیستم‌های گیربکس CVT می باشد. این نوع از سیستم ها از پمپ ها و موتورهای هیدرواستاتیک به عنوان قطعات تشکیل دهنده استفاده می کنند.

توزیع گشتاور از طریق جابجایی سیال امکان پذیر می شود و شما می توانید محدوده پیوسته ای از نسبت های دنده را انتخاب کنید. همچنین شایان ذکر است که مشکلات انتقال به دلیل استفاده از هیدرولیک و حذف نقاط تماس مستعد اصطکاک به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

مزیت-گیربکس-cvt

قابلیت اطمینان گیربکس CVT

گیربکس CVT قطعات متحرک زیادی ندارد، بنابراین نسبتا قابل اعتماد است. همچنین عمدتا در برنامه های کم مصرف استفاده می شود، بنابراین خودروهایی که از CVT استفاده می کنند معمولا بدون استرس هستند و تا زمانی که از روغن مناسب برای روغن کاری گیربکس استفاده شده و به برنامه تعمیر و نگهداری منظم پایبند باشید، جعبه CVT هیچ گونه مشکلی برای شما به وجود نخواهد آورد.

تنها مشکل واقعی که ممکن است داشته باشید این است که تسمه محرک بین دو قرقره ممکن است فرسوده شود. این می تواند منجر به لغزش شده که با چرخش دور موتور آشکار خواهد بود.

چه خودروهایی مجهز به گیربکس CVT هستند؟

مزایای گیربکس cvt سبب شده تا شرکت های بزرگ دنیا به استفاده از این مدل جعبه دنده روی آورند. از این رو از جمله سازندگانی که در حال حاضر از CVT بر روی خودروهای خود استفاده می کنند می توان به تویوتا، نیسان و هوندا اشاره کرد. از این رو در ادامه تنها به ذکر نام تعداد محدودی از این خودروها می پردازیم زیرا بیان تمامی ماشین های مجهز به گیربکس CVT خارج از حوصله است. این ماشین ها عبارتند از:

  • آئودی ای 4، ای 5، ای 6 و ای 7
  • تیگو 5
  • ام جی 5
  • میتسوبیشی لنسر
  • پروتون ساگا
  • جیپ پاتریوت
  • جیپ کامبس
  • داف 55
  • داتسون 200 بی
  • دانگ فنگ اس 560
  • رنو کاجار
  • رنو آرکانا
  • نیسان قشقایی
  • هوندا اچ آر وی
  • هوندا استریم
  • و بسیاری از موارد دیگر

نقاط مثبت گیربکس CVT

گیربکس CVT طیف گسترده ای از مزایا را برای راننده به ارمغان می آورد. از این رو از جمله ویژگی های مثبت آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف سوخت به طور قابل توجهی بهبود یافته است زیرا CVT قادر است خودرو را بدون توجه به سرعت در محدوده قدرت بهینه نگه دارد. عاملی که به عنوان اصلی ترین مزیت گیربکس CVTشناخته می شود.
  • به دلیل هدر رفت کمتر توان، شتاب بهبود یافته وجود دارد.
  • با شرایط مختلف جاده و نیازهای برق سازگار می شود تا امکان سواری بهتر را فراهم کند از این رو رانندگی در سربالایی با CVT بسیار آسان تر است.
  • یک گیربکس معمولی برای یافتن ضریب دنده مناسب برای درایو باید سخت تر کار کند، در حالی که یک CVT نسبت دقیق مورد نیاز را تقریبا بلافاصله پیدا می‌کند و به موتور این امکان را می دهد که بدون تعویض سخت، نیرو را به طور یکپارچه تامین کند.
  • از آنجایی که هیچ تعویض دنده سختی وجود ندارد، CVT به شما این امکان را می دهد که از رانندگی نرم و شتاب گیری با هر سرعتی لذت ببرید.
  • کنترل بهتر و کمتر انتشار گازهای گلخانه ای به دلیل بهبود کنترل محدوده سرعت موتور رخ می دهد.

معایب گیربکس CVT

در حالی که CVT مطمئنا چیزهای زیادی برای ارائه دارد اما در مقایسه با یک گیربکس معمولی  دارای اشکالاتی نیز می باشد. معایب گیربکسcvt  به صورت زیر هستند:

  • سیستم های CVT معمولا نسبت به مدل های معمولی پرهزینه تر هستند.
  • هزینه های تعمیر و تعویض این مدل جعبه دنده گران تر است.
  • سیستم های cvt معمولا در مقایسه با سیستم های معمولی طول عمر کمتری دارند. این نوع جعبه دنده ممکن است پس از حدود 100000 مایل از کار بیفتد، در حالی که یک سیستم انتقال معمولی می تواند تا دو برابر دوام بالاتری داشته باشد.
  • CVT های تسمه محور (سیستم VDP) دارای مقدار محدودی گشتاور هستند.
  • نیازمند روغن خاص و مراقبت های ویژه می باشند که به عنوان دیگر مشکلات سیستم CVT به شمار می رود.
پیشنهاد ما به شما:  خودروهای خارج شده از قرعه کشی + اسامی خودروهای خارج شده ازقرعه کشی

گیربکس cvt

10 علائم خرابی گیربکس cvt

گیربکس cvt نظر مثبت بسیاری از مالکان خودروهای مجهز به این گیربکس را جذب کرده است. اما با این وجود و همانطور هم که در بخش مزایا و معایب گیربکس CVT اشاره کردیم، این جعبه دنده، خالی از اشکال نیست و برخی از مشکلات رایج آن عده ای را از خرید این اتومبیل منصرف کرده است. از این رو در ادامه به 10 مورد از رایج ترین علائم خرابی گیربکس cvt خواهیم پرداخت:

لیز خوردن، ساییدن و تکان خوردن

اگر احساس می کنید که گیربکس CVT شما در حال لغزش است، باید هر چه زودتر برای تشخیص مشکل اقدام کنید. لغزش بیش از حد گیربکس ممکن است نشان دهنده مشکلات جدی ساختاری انتقال باشد.

اگر مایع گیربکس به اندازه کافی موجود نباشد، ممکن است برای تنظیم مداوم قرقره ها و تسمه CVT نیاز به روغنکاری نباشد. اگر مایع گیربکس فرسوده شده باشد ممکن است همین اتفاق بیفتد.

همچنین شنیده شدن صدای خراش دیگر مشکلی است که ممکن است شما را آزار دهد. طبق گفته های یکی از نمایندگی های شرکت هوندا در آلمان، این صدا زمانی به گوش می رسد که قطعات داخلی فرسوده شده باشند که البته این اتفاق بیشتر در خودروهایی که مسافت بسیاری را پیموده اند و در انتظار تعویض گیربکس هستند، رخ می دهد.

مشکلات ماژول کنترل

درست مانند سایر گیربکس های اتوماتیک، CVT دارای یک ماژول کنترل گیربکس است. این ماژول تمام سیگنال های سنسورهای مختلف در خودروی شما را جمع آوری می کند و نحوه واکنش گیربکس را تعیین می نماید.

اگر ایرادی در ماژول کنترل گیربکس CVT شما وجود داشته باشد، ممکن است تغییرات ناگهانی در رفتار گیربکس خود تجربه کنید. ممکن است تاخیر در درگیری، لیز خوردن بیش از حد گیربکس و انواع علائم دیگر وجود داشته باشند.

هنگامی که این علائم به طور ناگهانی و بدون مشکل قبلی ظاهر می شوند، می توانید تعیین کنید که آیا قطعه مقصر، ماژول کنترل گیربکس شما است یا خیر. آسیب های ساختاری و مکانیکی به CVT به تدریج ایجاد می شوند در حالی که بروز مشکلات الکترونیکی معمولا به صورت فوری رخ می دهند.

شنیده شدن صدای ناله در هنگام رانندگی

هر نوع صدای عجیب و غریبی که از گیربکس CVT می آید، نشانه مشکل است. در برخی موارد، ممکن است به این دلیل باشد که از مایع گیربکس اشتباه استفاده کرده اید و یا باید مایع گیربکس خود را تعویض کنید. با این حال طبق گفته تعدادی از متخصصان، شنیده شدن چنین صداهایی را می توان وجود مشکل یکی از یاتاقان های داخلی دانست.

مشکلات مایع انتقال

روغن گیربکس کهنه و فرسوده قاتل شماره یک گیربکس های CVT است. بسیاری از مشکلات گیربکس cvt را می توان به استفاده از مایع های سطح پایین، روغن فرسوده و یا روغن اشتباه نسبت داد.

درست مانند هر نوع گیربکس، مقدار سالم و کافی مایع گیربکس با روغن کاری تمام قطعات متحرک و خنک نگه داشتن همزمان آن ها از آسیب مکانیکی گیربکس جلوگیری می کند.

از این رو لازم است اطمینان حاصل کنید که گیربکس CVT شما به طور منظم برای هرگونه نشتی بررسی می شود و روغن گیربکس CVT شما با توجه به فاصله زمانی سازنده تعویض می شود. همین امر باعث شده تا بسیاری از مالکان تصمیم بگیرند فاصله تعویض مایع گیربکس را کوتاه کنند، زیرا پتانسیل بالایی در حفظ سلامت CVT در طولانی مدت نشان داده است.

گرمای بیش از حد

انواع گیربکس های اتوماتیک به شدت به گرمای بیش از حد حساس هستند. گیربکس CVT نیز از این قاعده مستثنی نیست. گرمای بیش از حد می تواند به دلایل مختلفی از جمله فرسوده بودن گیربکس، عدم وجود مایع گیربکس کافی، مختل شدن گردش سیال انتقال به دلیل خرابی پمپ روغن و یا استفاده نادرست (به عنوان مثال بکسل سنگین) رخ دهد.

بنابراین در صورت داغ شدن بیش از حد گیربکس CVT، داشبورد خودروی شما باید هشدار دهد. اگر این اتفاق افتاد، در اسرع وقت خودرو را متوقف کنید. اگر این گرما ناشی از شرایط ترافیکی شدید و توقف و حرکت طولانی مدت باشد، به محض خنک شدن گیربکس می توانید مجدد به راه خود ادامه دهید.

اما اگر پیام هشدار گرمای بیش از حد گیربکس به طور مکرر اعلام شد، مطمئنا مشکلی در گیربکس CVT وجود دارد. اگر چنین است، باید مستقیما به مرکز خدمات خودرو مراجعه نمایید.

علامت دادن چراغ هشدار موتور

برخی از خودروهای مجهز به CVT با یک چراغ اخطار خاص به منظور بررسی گیربکس CVT روی داشبورد عرضه می‌شوند. با این حال، در بیشتر موارد، چراغ هشدار Check Engine روشن می‌شود و تنها پس از انجام عیب‌یابی مناسب می‌دانید که خطا در قسمت داخلی جعبه دنده CVT رخ داده است.

همچنین در برخی از گیربکس های CVT یک یا همه چراغ های دسته انتخابگر دنده چشمک می زنند تا مشکلات انتقال را نشان دهند.

لیز خوردن تسمه چند صفحه ای فلزی

زنجیر یا تسمه فلزی چند صفحه ای باید با سطح معینی از نیرو بسته شود تا از لغزش روی قرقره های تنظیم کننده نسبت دنده جلوگیری شود. در حالی که مقدار مشخصی از لغزش خوب است اما لغزش بیش از حد نشان دهنده آسیب جدی انتقال می باشد.

مشکلات فلایویل

گیربکس CVT دارای یک چرخ فلایویل یا مبدل گشتاور است؛ مشابه آنچه که در یک گیربکس اتوماتیک هیدرولیک استاندارد می بینید. گزارش های متعددی از مشکلات چرخ فلایویل در گیربکس CVT وجود دارد که در آن نمایندگی ها به صاحبان خودرو پیشنهاد کرده اند که کل گیربکس CVT را بدون توجه به چرخ فلایویل گیربکس تعویض کنند.

با این حال علائم خرابی فلایویل CVT ممکن است متفاوت باشند. لغزش، لرزش و مسائل دیگر می توانند نشان دهنده این مشکل باشند.

اما معمولاً هنگام استفاده از ابزارهای تشخیصی هیچ کد عیبی وجود ندارد که همین موضوع باعث می شود اغلب نمایندگی ها فکر کنند که یک مشکل ساختاری در گیربکس CVT وجود دارد و آن را جایگزین کنند.

مشکلات و علائم کلاچ CVT

اکثر CVT ها دارای کلاچ هستند که بین موتور و گیربکس قرار می گیرد. کلاچ باید به آرامی فشار داده شده تا موتور و گیربکس را درگیر کند. اگر با مشکلاتی مانند استارت تند، حرکت به سمت جلو و تاخیر در درگیری مواجه شدید، ممکن است مشکل از کلاچ CVT باشد.

در برخی موارد، برنامه ریزی مجدد کلاچ پس از تعویض مایع گیربکس می تواند مشکل کارکرد گیربکس CVTرا برطرف نماید.

بوی سوختگی

احساس بوی سوختگی دیگر عاملی است که باید به محض رخ دادن، آن را جدی بگیرید. چنانچه روغن کاری به درستی انجام نشده باشد، عدم روانکاری، اصطکاک بین اجزا و خرج دنده ها را افزایش داده و یک بوی سوختگی منتشر می کند. همچنین کیفیت روغن نیز دیگر عاملی است که می تواند چنین بویی تولید نماید.

معایب-گیربکس-cvt

تفاوت گیربکس CVT با گیربکس معمولی

گیربکس cvt توانایی تغییر دنده به طور مداوم را دارا می باشد. همین امر سبب شده تا رانندگی با ماشین های مجهز به این گیربکس راحت تر شود و افراد زیادی تمایل به خرید این خودرو به ویژه برای پیمودن مسافت های درون شهری پیدا کنند.

دیگر نکته مربوط به راندمان نوع CVT است که همیشه در اوج خود قرار دارد. همین امر باعث شده تا خودروهای مجهز به این گیربکس مصرف سوخت بهینه تری داشته باشند.

سواری نرم تر و راحت تر و عبور از زمین های سخت و مسیرهای سربالایی، دیگر دلایل برای خرید خودروهایی با گیربکس CVT هستند. علاوه بر این ها، وزن سبک تر گیربکس cvt در مقایسه با گیربکس های معمولی، دیگر وجه تمایز این دو مدل می باشد.

اما در حالی که عدم نیاز به تغییر دنده یکی از مزیت های اصلی گیربکس CVT به حساب می آید، برخی از رانندگان حرفه ای این موضوع را دوست ندارند چرا که حس یک رانندگی خوب را از آن ها سلب می کند.

پیشنهاد ما به شما:  معایب برلیانس h330 چیست؟ (6 نقطه ضعف h330)

دیگر تفاوت گیربکس CVT با گیربکس معمولی را می توان در قیمت این مدل ها دانست. هزینه بالاتر خرید، نگهداری، تعمیر و یا تعویض گیربکس های CVT مشکلی است که بسیاری از مالکان با آن مواجه هستند.

علاوه بر این ها، گرم شدن بیش از حد، لرزش خودرو، کاهش ناگهانی شتاب و سر خوردن ماشین از جمله مشکلات رایجی هستند که گیربکس CVT را در مقایسه با مدل معمولی در جایگاه پایین تری قرار داده است.

چگونه با خودروی CVT رانندگی کنیم؟

رانندگی با CVT اتوماتیک یا هر خودروی اتوماتیک دیگر که در بازار موجود است، یکسان می باشد و نیاز به هیچ علم سخت و پیچیده ای ندارد. برای این کار تنها لازم است پدال ترمز را فشار داده و دسته دنده یا انتخابگر دنده را در حالت D (درایو) قرار دهید. سپس با رها کردن پدال ترمز، خودرو بدون نیاز به گاز به سمت جلو شروع به حرکت می کند. این عمل به عنوان خزش گیربکس نیز شناخته می شود.

از آنجایی که هیچ دنده ای برای تعویض وجود ندارد، یک CVT با تعویض دستی عرضه نمی شود. در عوض، مراحلی را دریافت می کند که می توان آن ها را از طریق پدال شیفترها تغییر داد تا گشتاور را بهتر مهار کند.

با این حال، همه خودروهای مجهز به CVT با پدال شیفتر عرضه نمی شوند. در چنین مواردی، یک خودروساز ممکن است یک CVT را به حالت‌های S و L مجهز کند که مخفف کلمات “Sport” و Low”” می باشند.

درگیر شدن در حالت S به گیربکس اجازه می دهد تا قبل از تعویض دنده بیشتر روی پله ها نگه داشته شود، در حالی که حالت L می تواند برای بالا رفتن از شیب های تند مناسب باشد زیرا گشتاور بیشتری را در محدوده دور پایین می فرستد. ناگفته نماند که در هر دو حالت مذکور، موتور بیش از حد مورد نیاز سوخت مصرف می کند.

گیربکس-سی-وی-تی

رانندگی کارآمد با CVT

اگر تازه خودرویی با گیربکس cvt خریده اید و می خواهید تجربه کارآمدترین رانندگی با آن را داشته باشید، پس لازم است به دستورات زیر عمل نمایید.

ورودی گاز را به طور ثابت اعمال کنید

حفظ ورودی دریچه گاز خطی برای به حداکثر رساندن مصرف سوخت و جلوگیری از فشار غیر ضروری به موتور یا گیربکس ضروری است. ورودی های نامنظم دریچه گاز، شتاب یا کاهش ناگهانی، نه تنها کارایی را مختل می کنند، بلکه باعث افزایش شیفت شوک می شوند.

استفاده ملایم از پای راست تضمین می کند که دور موتور به آرامی می چرخد ​​و CVT می تواند از نسبت های بی نهایت خود برای تعویض دنده ها استفاده کند و در نتیجه مصرف سوخت را کاهش دهد.

از قرار دادن پای خود بر روی پدال ترمز خودداری کنید

از آنجایی که در ماشین های اتوماتیک پدال کلاچ وجود ندارد، اساس کار این است که به هیچ وجه از پای چپ خود استفاده نکنید. با این حال، تعدادی از رانندگان که به درستی با ایده خودروهای اتوماتیک آشنا نیستند، تمایل دارند ناخودآگاه پای چپ خود را روی پدال ترمز قرار دهند.

این نه تنها فشار بیشتری به موتور وارد می‌کند، بلکه ممکن است لنت‌های ترمز را نیز به طور غیر عادی فرسوده کند. بنابراین برای افزایش راندمان سوخت، از ترمزهای غیرضروری خودداری کنید و با احتیاط از ترمز استفاده نمایید.

از رانندگی تهاجمی اجتناب کنید

لازم به ذکر است که راندمان سوخت و عملکرد دست به دست هم نمی دهند. بنابراین، اگر شما پرخاشگرانه رانندگی می کنید و موتور همیشه در حال جوش است، بیش از حد نیاز سوخت مصرف می کنید.

در یک CVT معمولی، هنگامی که موتور به شدت چرخ می‌زند، گیربکس به حالت اوردرایو می‌رود. بنابراین، متوجه خواهید شد که موتور شروع به تولید صدای دور موتور می کند اما گیربکس به سرعت دنده بالا نمی رود و باعث ایجاد یک مشکل خفیف می شود.

از آنجایی که گزارش شده است رانندگی تهاجمی تا 33 درصد بازده سوخت را مختل می کند، توصیه می شود با آرامش رانندگی کنید.

سبقت های خود را برنامه ریزی کنید

به طور کلی گیربکس های CVT برای کاهش مصرف سوخت و ارائه تجربه رانندگی نرم تر طراحی شده اند، بنابراین مانند برخی از DCT ها (گیربکس های دوکلاچه) موجود در بازار، سریع نیستند. بنابراین لازم است تا با دانستن این موضوع، سبقت‌های خود را با دقت بیشتر و به صورت برنامه‌ریزی شده انجام دهید.

در مواقع نیاز، گیربکس را در حالت خنثی قرار دهید

اگر در ترافیک یا پشت چراغ قرمز گیر افتاده اید، همیشه توصیه می شود که گیربکس را به حالت خنثی تغییر دهید. اگر این کار را انجام ندهید و خودرو در حالت سکون باشد و همچنان گیربکس را در حالت درایو نگه دارید، موتور در حالت آرام قرار نمی گیرد و در نتیجه مصرف سوخت بیشتر می شود.

علاوه بر این، بار غیر ضروری روی ترمزها وارد می کند. بنابراین، همیشه توصیه می شود CVT را به حالت خنثی تغییر دهید و ترمز دستی را درگیر کنید. علاوه بر این، توصیه می شود هر زمان که به چراغ قرمز نزدیک می شوید یا وضعیت ترافیکی را پیش بینی می کنید، ورودی دریچه گاز را قطع کنید.

با گیربکس CVT خود آشنا شوید

درک ویژگی های عملکرد موتور و گیربکس خودروی شما بسیار مهم است و چه راهی بهتر از این که با صرف زمان بیشتر پشت فرمان، با خودرو آشنا شوید. به این ترتیب، نحوه رفتار موتور در دورهای مختلف و الگوهای تعویض دنده را یاد خواهید گرفت.

نگهداری و مراقبت

در حالی که ما تمام جنبه های نحوه رانندگی موثر خودروهای CVT را پوشش داده ایم، یکی از مهم ترین عوامل، نگهداری و مراقبت از خودرو است.

بنابراین کارهایی مانند تعویض و یا پرکردن روغن موتور و فیلتر روغن در فواصل زمانی معین، کمک زیادی به کنترل قبض سوخت شما و ایجاد آرامش کامل می کند. علاوه بر این، حفظ فشار مناسب تایر، خاموش کردن موتور در پشت چراغ‌های قرمز و بررسی تراز چرخ‌ها نیز بسیار حائز اهمیت می باشند.

سخن پایانی

همانطور که مطالعه کردید ما در این مقاله به یک بررسی جامع درباره گیربکس CVT پرداختیم. بنابراین دانستیم که گیربکس CVT چگونه عمل می کند، از چه اجزایی تشکیل شده، تفاوت گیربکس cvt با اتوماتیک در چیست، گیربکس cvt چند دنده هست؟ و همینطور با مزایا و معایب آن آشنا شدیم.

بنابراین امیدواریم توانسته باشیم تمامی اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما عزیزان قرار داده و از این پس بتوانید با شناختی درست، خودروی مناسب خود را انتخاب کنید زیرا در مرحله آخر این شما هستید که تشخیص می دهید گیربکس CVT برایتان بهتر است یا اتوماتیک.

منبع

autoexpress

سوالات متداول

آیا گیربکس های CVT مشکل دارند؟

بله، مانند هر نوع گیربکس اتوماتیک دیگری، گیربکس های CVT نیز مشکلات خاص خود را دارند. برخی از مشکلات به دلیل مسائل ساخت و ساز غیرقابل اجتناب هستند، اما به طور کلی، با تعمیر و نگهداری منظم، یک گیربکس CVT باید به اندازه موتور شما دوام بیاورد.

آیا گیربکس های CVT مدرن قابل اعتماد هستند؟

بله، گیربکس های CVT مدرن قطعا قابل اعتماد هستند. با تعمیر و نگهداری منظم، آن ها به راحتی می توانند 180000 مایل دوام بیاورند.

اصلی ترین علت خرابی گیربکس های CVT چیست؟

علت اصلی خرابی CVT، نگهداری نامنظم و یا عدم نگهداری است. گیربکس های CVT در تعمیر و نگهداری بسیار حساس هستند که عمدتا شامل تعویض روغن گیربکس و فیلترها می شود. از دیگر دلایل شکست می توان به ایرادات نادرست ساخت و حمل و نقل نامناسب اشاره کرد.

بین گیربکس CVT و اتوماتیک کدام یک بهتر است؟

یکی از مزایای CVT توانایی آن در تغییر مداوم نسبت دنده آن است. این بدان معنی است که با صرف نظر از سرعت موتور، همیشه در اوج راندمان خود عمل می کند. در نتیجه، CVT ها اغلب مصرف سوخت بهتری را ارائه می دهند، به خصوص در هنگام رانندگی در شهر. همچنین اکثر خودروهای مجهز به CVT نسبت به خودروهای مشابه با اتوماتیک معمولی، سواری نرم تری دارند. این به این دلیل است که انتقال هرگز تغییر نمی کند.

نقش روغن گیربکس چیست؟

استفاده از این روغن علاوه بر اینکه سبب کارکرد روان تر قطعات می شود، از ایجاد سروصدا نیز جلوگیری می کند. همچنین طول عمر قطعات گیربکس را بالا برده و درجه حرارت آن را کاهش می دهد.

4.3/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین عرضه فروش اقساطی

فروش اقساطی شاهین پلاس

فروش اقساطی سهند

کیان خودرو برگه وقشته ماشینتو عوض کنی با ارائه ی انواع تسهیلات کوتاه مدت و

فروش اقساطی از هر برند